Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 28 maj

Överlista din ilska

Lär dig att genomskåda och använda din ilska. Du kommer att må så mycket bättre. Konfliktexperten ger dig bästa tipsen.

 Rätt använd kan ilskan hjälpa och vara bra för våra relationer, menar Liv Larsson som är expert på ledarskap och konflikthantering.
Rätt använd kan ilskan hjälpa och vara bra för våra relationer, menar Liv Larsson som är expert på ledarskap och konflikthantering. FOTO: istock

De allra flesta av oss förknippar ilska med något negativt och som automatiskt för med sig problem eller obehag.

Ilskan behövs

Men ilskan är en följd av att du, dina drömmar eller värderingar har blivit kränkta. Och den känslan behövs för vi ska kunna ändra på en oönskad situation.

Hjälper svenska försvaret

Det menar Liv Larsson som i 30 år har lett utbildningar i ledarskap och konflikthantering för bland andra det svenska försvaret.

Hanterar skam med ilska

Liv Larsson arbetar enligt metoden Nonviolent communication, NVC, som bygger på antagandet att bakom skam, skuld och ilska finns icke tillgodosedda behov som vi inte är i kontakt med.

– Ilskan är en slags skamreaktion som du försöker hantera genom att bli arg. Vi skulle tjäna på att uppmärksamma denna känsla lite mer, säger Liv Larsson.

 Liv Larsson har arbetat med konflikthantering i 30 år och har skrivit 20 böcker i ämnet.
Liv Larsson har arbetat med konflikthantering i 30 år och har skrivit 20 böcker i ämnet. FOTO: Privat

Avgörande livsbehov

Skam uppstår ofta när något av livets tre basbehov – tillhörighet, värdighet och acceptans – inte blivit tillfredsställt, menar Liv Larsson. Men det finns också andra viktiga behov som påverkar, exempelvis frihet att välja och omsorg.

Läs också: Gräl kan stärka relationen

Reptilhjärnan reagerar

Genom att träna på att komma i kontakt med våra behov kan vi lära oss att agera konstruktivt i stället för att knyta näven eller låta reptilhjärnan reagera explosivt.

Ställ dig 3 frågor:

  • När du känner ilska, försök syna den och avslöja det verkliga problemet. Fråga dig: Varför är jag arg, egentligen?
  • Är det sorg eller frustration?
  • Känner jag mig utanför, överkörd?

Ilska döljer andra känslor

Ilskan uppstår inte ur ingenting, utan är laddad av en lång rad andra känslor – som besvikelse eller sorg. Den döljer så gott som alltid en annan känsla.

Träna på empati

För att kommunicera kring ilskan behöver du också träna på att väcka empati hos den andre eller dig själv.

Tänk så här

Prova att tänka så här när du bli arg:

  • Jag är arg för jag längtar faktiskt efter att vi ska vara tillsammans.
  • Jag känner mig utanför.
  • Jag saknar dig.
  • Det här är viktigt för mig, annars skulle jag inte känna så här starkt.

Stanna upp

När ni verkar ha kört in i en återvändsgränd, stanna upp, köp tid och återkom till ämnet senare när röken lagt sig.

Tala om känslor

Trots att livet består av idel känslor är vi sällan tränade att tala om dem.

– Hur många gånger har vi fått öva på frågan: Vad behöver du säga när du känner dig utstött? säger Liv Larsson.

Vi behöver öva

Hon menar att väldigt få har kompetensen och förmågan att sätta ord eller ge utryck för detta.

– När livet knackar på vet vi inte hur vi ska göra. Så vi har en del att öva på.

En bra början är att tillämpa tipsen ovan. Fler tips får du här:

Läs nästa artikel i ämnet: Använd din ilska konstruktivt – och stärk relationen

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen