Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 23 maj 2017

Patrik och Maria rasade i vikt – genom att äta bönor varje dag.

Maria och Patrik gick ned 40 respektive 26,5 kilo. Diabetikern Patrik kan också nästan helt skippa sitt måltidsinsulin. Hemligheten? De äter bönor varje dag!

 Puss på dig älskling! Maria Ahlberg och sambon Patrik Olsson gläds åt sitt viktras. Han som är diabetiker har även kunnat minska på insulinet.
Puss på dig älskling! Maria Ahlberg och sambon Patrik Olsson gläds åt sitt viktras. Han som är diabetiker har även kunnat minska på insulinet.

43-årige Patrik Olsson fick typ 1 diabetes som 4-åring, vilket har slitit på hans kropp och bland annat resulterat i att han blivit blind.

– Tänk om jag fått veta vad jag vet nu för flera år sedan. Kanske hade min syn gått att rädda, säger han.

Testade att lägga till bönor

För i dag har han hittat en kost som han mår jättebra av och som äntligen ger honom en jämn blodsockernivå. Det är en lågkolhydratkost, som LCHF fast med mindre fett. Plus – bönor av olika slag.

– Jag var väldigt skeptisk till bönor i början. Tänkte att de inte kan vara nyttiga, utan fulla av stärkelse och kolhydrater, tänkte jag, berättar Patrik.

– Men eftersom det var en väldigt god vän som förespråkade dem, som hjälpt mig att komma igång med styrketräning, beslöt jag mig för att pröva, fortsätter han.

Läs också: 5 matvaror som snabbt ger frisk tarmflora

Kunde minska rejält på insulinet

Han märkte effekten nästan direkt. Kände sig mätt mycket längre och kunde minska stort på korttidsinsulinet då blodsockret slutade att stiga efter måltiderna. Dessutom rasade han i vikt. 26,5 kilo på två och en halv månad.

Även hans flickvän Maria började med ”böndieten”. Hon var kraftigt överviktig och hade redan gått ned 20 kilo med LCHF, men viktminskningen hade stannat av. Nu började kilona rasa och på drygt ett år gick hon ned 40 kilo till.

Gjorde egen forskning

Eftersom Patrik har en blodsockermätare som mäter värdet var femte minut dygnet runt, kunde han följa effekten av bönorna. Och gjorde lite egen forskning.

– Jag testade att äta en smörgås med bönor till och en smörgås utan vid två olika tillfällen. Skillnaden var enorm. Utan bönor rusade blodsockret och med så låg det ganska stilla, säger han.

Samma resultat fick Maria, som inte har diabetes. Intressant då högt blodsocker ökar både suget och insulinpåslaget (eller extra insulin om man är diabetiker). Insulin anses i sin tur kunna öka fettinlagringen och öka risken för övervikt.

Friskare tarmflora och ökad mättnadskänsla

Bönorna är rika på resistent stärkelse, som inte tas upp i kroppen och höjer blodsockret, utan till och med sänker det. Resistent stärkelse går rätt ned i tjocktarmen och göder de goda tarmbakterierna vilket också tros motverka fetma, enligt flera studier.

Dessutom visar en svensk studie att bönor ökar mättnadskänslan och att den håller i sig längre.

Patrik skriver om detta i den nya boken ”Låt bönor förändra ditt liv” . Medförfattare är Lars-Erik Litsfelt som var en av de första som förespråkade LCHF i Sverige och har skrivit flera böcker i ämnet. Samma kost förordas av den Facebookgrupp som Patrik Olsson grundade: Smarta Diabetiker.

Läs också: Ny forskning: Bönor mättar bättre än kött

Så här funkar Patriks och Marias böndiet

1. Tre deciliter bönor varje dag

De äter tre deciliter bönor per dag uppdelat på tre måltider. Och för maximal effekt äter de en halv deciliter före måltiden och en halv efter måltiden. I början kan man testa en mindre mängd och se hur magen reagerar och sedan trappa upp.

2. Vissa bönor är lite bättre

I princip fungerar alla bönor, men kidneybönor, bruna bönor och kikärtor tycks vara extra bra och rika på resistent stärkelse. Vita bönor i tomatsås är däremot inte särskilt bra och fattiga på resistent stärkelse. Att kyla ned och sedan hetta upp bönorna igen tros kunna öka andelen resistent stärkelse.

3. Kombinera med styrketräning

För att maximera viktnedgången samt bibehålla och till och med öka muskelstyrkan, kör Patrik och Maria intensiv styrketräning 2-3 gånger i veckan. Med intensiv menas att man tar i ordentligt, men gärna med hjälp av instruktör i början så att man inte skadar sig

Relaterade artiklar

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen