Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 25 mars

11 bevisade hälsoeffekter av promenader

Frisk luft, naturupplevelser – och en mätbart bättre hälsa! Här är 11 hälsoeffekter som du får av att promenera!

 Stärkande promenader i friska luften är riktigt bra för hälsan.
Stärkande promenader i friska luften är riktigt bra för hälsan. FOTO: Tor L Tuorda/N/TT

Regelbundna promenader har en nästan magisk effekt på allt i kroppen och även psyket.

Vilken tur att det är en motionsform som passar de flesta och kan utövas runt knuten helt gratis, inget gymkort krävs. Möjligen kan ett par fotriktiga skor vara bra att skaffa.

Och promenaden ska vara så rask att du blir lätt andfådd för att uppnå bästa effekt på hälsan.

Här nedan får du 11 vetenskapliga bevis för hur promenader förbättrar hälsan

Läs också: Hur många steg per dag ska just du gå? Tabell!

Promenader sänker blodtrycket

30 minuters promenad varje dag kan sänka ett milt till måttligt förhöjt blodtryck lika bra som läkemedel. Allra bäst effekt hade morgonpromenader i så rask takt att du blir lätt andfådd.

Promenader är bra för tarmfloran

Regelbunden motion, som dagliga promenader i rask takt, är också bra för magen. Tarmfloran förbättras genom bland annat ökad produktion av smörsyra som gynnar sjukdomsbekämpande tarmbakterier.

Promenader minskar risken för hjärtinfarkt

10 minuters måttlig till intensiv fysisk aktivitet, som promenader, kan minska risken för hjärt– kärlsjukdom med 38 procent. En halvtimmes daglig, rask promenad kan minska risken med hela 77 procent.

Promenader motverkar depression

Måttligt intensiv träning, som raska promenader, är lika bra som antidepressiva läkemedel vid lindrig och måttlig depression. Det ökar halten av ”må bra-hormoner”, som serotonin och endorfiner och minskar låggradig inflammation i hjärnan som tros vara en orsak till depression.

Promenader minskar risken för cancer

Dagliga, raska promenader minskar risken för flera cancerformer, särskilt bröstcancer, tjocktarmscancer och även prostatacancer.

Promenader stärker skelettet

Promenader belastar skelettet vilket är bra för att motverka benskörhet. Normalviktiga, äldre kvinnor kan behålla en normal bentäthet genom att gå minst 5 000 steg per dag.

Promenader minskar risken för stroke

Dagliga promenader minskar din risk att drabbas av en allvarlig stroke visar en svensk studie. Det räcker med 4 timmar totalt per vecka eller en halvtimme per dag.

Promenader minskar risken för demens

En svensk studie visar att kvinnor som har god kondition i medelåldern kan minska sin risk för demens med 90 procent. Dagliga promenader i måttligt intensiv takt, så att du blir andfådd, är en bra motionsform.

Promenader stärker immunförsvaret

Raska promenader i 30-45 minuter minst fem dagar i veckan stärker immunförsvaret genom att öka antalet vita blodkroppar. Dessa hjälper bland annat till att försvara kroppen mot diverse virusinfektioner, till exempel influensa och luftvägsinfektioner.

Promenader lindrar knäsmärta

Att gå 6 000 steg per dag är en effektiv metod för att minska ledsmärtor från knäartros. Dessutom förebygger du att artrosen i knät förvärras. Det går bra att dela upp de 6 000 stegen i 2-3 etapper över dagen.

Promenader minskar risken för diabetes typ 2

Dagliga promenader i måttligt intensiv takt (du ska bli lätt andfådd) sänker och utjämnar blodsockernivån. Att gå sammanlagt 1,8-2 mil i veckan gör att musklerna blir effektivare på att förbruka blodsockret.

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen