Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 15 maj 2017

Promenera mera! 10 oväntade hälsoeffekter med att gå

Ut på en promenad bums! Att gå har massor av positiva hälsoeffekter. Har du koll på alla?

Bild 1/2 FOTO: Mostphotos
Bild 2/2

1. Trimma hjärnan och motverka demens

Dagliga promenader kan förebygga Alzheimers. Effekten ses även hos människor som redan visar tecken på lindrig kognitiv funktionsnedsättning, ett förstadium till demens.

Dessutom har forskare vid University of Pittsburgh upptäckt att äldre som gick minst en mil i veckan i högre grad bibehöll grå hjärnmassa än de som inte motionerade.

2. Lev mycket längre

Om du promenerar raskt 25 minuter om dagen kan du förlänga ditt liv med upp till sju år jämfört med om du inte hade motionerat. Det visade en tysk studie som presenterades vid European Society of Cardiology (ESC) Congress i fjol.

3. Du slipper (kanske) dö av en hjärtattack

Medelintensiv träning som exempelvis en spänstig promenad varje dag minskar risken att dö av en hjärtattack med 50 procent hos personer i 50-60-årsåldern. Detta enligt en intervju i brittiska The Telegraph med en hjärtprofessor vid St George’s University Hospitals NHS Foundation Trust i London.

4. Lindra smärtan

Har du ledinflammation och ont i knäna? Då kan faktiskt en timmes gång, eller motsvarande 6 000 steg per dag minska ledsmärtorna. Du behöver inte gå hela sträckan på en gång, det viktiga är att du går minst 6 000 steg över hela dagen. Förutom att smärtan på sikt reduceras så förebygger du också ytterligare funktionsnedsättning.

5. Virusstopp

Vita blodkroppar hjälper bland annat till att försvara kroppen mot diverse virusinfektioner, till exempel influensa, förkylning och halsinfektioner. Eftersom raska promenader i 30-45 minuter minst fem dagar i veckan gör att antalet vita blodkroppar ökar får du ett starkare försvar mot olika virus.

6. Minska cancerrisken

Regelbunden medelintensiv träning, typ promenader, kan bidra till att sänka risken för att drabbas av olika cancerformer, till exempel i brösten, prostatan och tjocktarmen.

7. Fetmagenerna får mindre att säga till om

Vissa människor har lättare att gå upp i vikt än andra. Ibland beror det åtminstone delvis på att de bär på fetmafrämjande gener. Men en forskningsstudie från Harvard University på 12 000 personer med sådana gener, visar att en halvtimmes promenad om dagen minskade genernas påverkan med över 50 procent.

8. Bättre än antidepressiva

Det är nyttigt för både kropp och själ att röra på sig ute i dagsljus och frisk luft. Vid lätt till medelsvår depression är motion, särskilt utomhus, faktiskt mer effektiv än läkemedel.

9. Motverkar benskörhet och dåliga knän

Att gå kan vara ett bra sätt att förebygga benskörhet och artros. Det visar forskning vid University of California.

10. Effektivt mot diabetes

Genom att gå mycket kan du hålla din vikt och ditt blodsocker under kontroll. Se till att ta en rask promenad på minst 20 minuter om dagen så kan du avsevärt minska risken för diabetes.

Relaterade artiklar

Läs mer om

Populära ämnen på Land.se

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs artiklar i säsong

Till toppen