Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 2 mars

Professorn avlivar hälsomyterna – det här ska du se upp med

Alla feta äter för mycket. Stämmer det? Inte alls. Det menar professor Kerstin Brismar och avlivar raskt 6 myter till.

 Se upp för hälsomyterna. Om hur mycket vatten du bör dricka, exempelvis.
Se upp för hälsomyterna. Om hur mycket vatten du bör dricka, exempelvis. FOTO: Istock

Rör på dig, ät mycket grönt och sov gott och på regelbundna tider så mår du mycket bättre. Det är tveklösa sanningar du kan hålla dig till. Det visste du säkert redan.

Sågar hälsomyterna

Men det finns andra så kallade ”sanningar” som valsar runt i sociala medier och lite var stans. Professor Kerstin Brismar, läkare och diabetesforskare, sågar flera av dem i sin bok Länge och väl.

Här är några av hälsomyterna hon avlivar:

7 vanliga hälsomyter

1. Sockermyten

Myt: Socker i frukt är lika skadligt som socker i godis.

Sanning: Antioxidanter och fibrer i frukt gör att kroppen inte tar upp lika mycket socker som när man dricker exempelvis läsk. Det är alltså bättre att äta frukt och bär än godis eller dricka läsk även om mängden socker är densamma.

2. Viktmyten

Myt: Överviktiga äter för mycket och rör sig för lite. De har alltså alltid sig själva att skylla.

Sanning: Övervikt kan bero på ärftliga eller medfödda faktorer som påverkar exempelvis förbränningen och mättnadskänsla. Detta kan man inte hjälpa. Men enligt Kerstin Brismar är hjälp på väg. Inom kort kommer det att utvecklas läkemedel mot fel i ämnesomsättningen.

3. Vattenmyten

Myt: Du ska dricka åtta glas vatten om dagen.

Sanning: Det finns ingen forskning som belägger detta. Vätskebehovet är individuellt. Kissar du några gånger per dag och om din urin har ljusgul färg så dricker du lagom mycket.

4. Bantningsmyten

Myt: Det är farligt att jojo-banta.

Sanning: Människan har genom årtusenden gått upp och ner i vikt beroende på tillgång till mat. Detta kan betraktas som så kallad periodisk fasta, menar Kerstin Brismar, och det kan vara nyttigt för kroppen, visar nya studier.

5. Sömnmyten

Myt: Äldre behöver mindre sömn.

Sanning: Sju till åtta timmars sömn per natt rekommenderas för alla vuxna, även för äldre. En liten tupplur på högst 20 minuter kan också vara bra, tycker Kerstin Brismar.

6. Stressmyten

Myt: Stress är alltid farligt.

Sanning: Stress är en del av livet och kan ge extra kraft och energi när det behövs. Långvarig stress utan återhämtning och vila kan däremot vara skadlig.

7. Ensammyten

Myt: Ensam är stark.

Sanning: Ofrivillig ensamhet kan vara skadligt. Människan behöver gemenskap och vi mår bra av att stötta och hjälpa varandra, menar Kerstin Brismar.

 I sin bok Lev länge och väl ger Kerstin Brismar tips om vad du själv kan göra föra att må bra långt upp i åren.
I sin bok Lev länge och väl ger Kerstin Brismar tips om vad du själv kan göra föra att må bra långt upp i åren. FOTO: Magnus Liam Karlsson

Även Peter Strang, professor i palliativ medicin, är inne på samma linje. I sin bok Att höra till menar han att tryggheten av att ingå i en grupp har inneburit avgörande överlevnadsfördelar för oss. Därför utrustades vi för hundratusentals år sedan med mekanismer för att undvika ensamhet och i stället söka gemenskap. Hamnar vi utanför gruppen blir vi fortfarande stressade även om nutida faror inte handlar om vilda djur.

Läs också: 9 tecken på vitamin 12-brist

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen