Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 29 november 2016

Ren hy – här är maten som hjälper mot akne

Många har problem med akne även i vuxen ålder. Men det går att bli bättre med rätt kost. Här får du tips på vad du ska äta – och vad du helst bör undvika.

Bild 1/4 FOTO: Mostphotos
Bild 2/4
Bild 3/4
Bild 4/4

Ät det här:

1. Probiotika

land_artikel_surkal

Yoghurt och fil med probiotiska bakteriekulturer (läs på förpackningen) kan vara ett bra val i begränsade mängder. De nyttiga mjölksyrabakterierna hjälper till att skapa en sund tarmflora och det är viktigt inte bara för huden utan också för vårt allmänna välmående. Bakterierna finns även i syrade grönsaker, gravad lax, oliver, kapris, pickles, ost, saltgurka och salami, förutsatt att produkterna inte pastöriserats.

2. Zink

Zink är ett viktigt mineral som stödjer många viktiga kroppsfunktioner. Bland annat är det viktigt för huden där zinkbrist ofta visar sig. Ostron, vetegroddar, sesamfrön, pumpafrön, jordnötter och nötkött är några exempel på zinkrika livsmedel.

3. Vitamin A

land_artikel_morotter_vitamin_a

Vitamin A behövs för att hud, syn och slemhinnor ska fungera väl. Det är ovanligt med brist på vitamin A i Sverige, vår normalkost räcker oftast för att täcka behovet. Har du en tendens till akne kan det dock vara värt att säkra att du får i dig tillräckligt. Grönsaker och rotfrukter innehåller mycket karotenoider (särskilt morot och pumpa) som kroppen omvandlar till vitamin A. Vitaminet finns även i berikade mjölkprodukter, men har du aknebesvär kan det vara bra att välja andra källor till vitamin A.

4. Fiberrik kost

land_artikel_fibrer

Fibrerna i frukt, grönsaker, nötter och frön hjälper tarmarna att fungera som de ska och bidrar till en bra tarmflora. Det kan i sin tur göra att din hy blir friskare och renare.

5. Protein

land_artikel_agg

Bra protein i form av exempelvis fisk, kyckling och ägg hjälper till att kontrollera blodsockernivåerna, vilket i sin tur bidrar till hormonell balans och mindre hudproblem.

6. Omega-3

land_artikel-sardiner_fet_fisk

Nyttiga fettsyror finns i framförallt fet fisk, men också i valnötter och linfröolja. Den animaliska varianten är lättast för kroppen att ta upp. Omega-3 är antiinflammatoriskt och kan bidra till att lugna huden vid exempelvis akne, psoriasis och eksem.

Ät inte det här:

1. Snabba kolhydrater

Socker och stärkelserika livsmedel är bra att undvika eller åtminstone skära ner på. De får blodsockret att åka berg- och dalbana vilket absolut inte främjar en frisk hud. Hejdå till fikabröd och godis alltså.

2. Gluten

land_artikel_gluten

Det är omtvistat huruvida gluten verkligen är skadligt för den som inte är överkänslig eller intolerant. Men många upplever att hyn förbättras när de undviker livsmedel med gluten, främst vetemjöl.

3. Snabbmat

land_artikel_snabbmat

Det kommer kanske inte som en överraskning precis, men ohälsosamma fetter och snabba kolhydrater är ingen höjdare vare sig för huden eller resten av kroppen. Hoppa helst över pommes frites, korv, pizza och burgare.

4. Mjölkprodukter

land_artikel_mjolkprodukter

Mjölk kan vara boven i dramat när det gäller akne, så testa att utesluta mjölkprodukter i några veckor och se vad som händer. Kopplingen mellan akne och mjölk är inte helt klarlagd, men det kan vara både laktosen och hormonerna i mjölken som spökar.

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen