Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 22 mars

Restless legs – symtom och lindring

Känns det som att benen är fulla av sockerdricka? Det kan vara restless legs. Här är vanliga symtom och tips på lindring.

 Pirrningar och myrkrypningar i benen kan vara åkomman resless legs.
Pirrningar och myrkrypningar i benen kan vara åkomman resless legs. FOTO: Istock

Att regelbundet känna pirrningar och domningar i benen – i synnerhet nattetid – är mycket vanligt. Åkomman brukar kallas ”rastlösa ben” eller restless legs syndrome (RLS) eftersom den upplevs som enerverande myrkrypningar i benen och ger ett skriande behov av att röra på benen, resa sig och gå omkring – ofta mitt i natten.

Svårt sitta stilla med restless legs

Restless legs eller Willis Ekbom Disease, som det numera kallas, är en av de vanligaste neurologiska sjukdomarna i Sverige. Så många som 750 000 personer är drabbade. Besvären vid stillasittandet gör det svårt för den drabbade att sitta i långa möten, åka längre tågsträckor, gå på bio – och att sova.

Försämrad livskvalitet

Obehag, smärta och inte minst sömnbrist kan ge en känsla av försämrad livskvalitet. I värsta fall kan sömnbristen bli så allvarlig att den medför minnes- och koncentrationssvårigheter.

Restless legs är en kronisk neurologisk sjukdom och den bakomliggande orsaken är okänd. Många drabbade har dock visat sig ha någon form av näringsbrist.

Läs också: Magnesium – den nya hälsobomben

Vanliga symptom vid restless legs

  • Krypningar, ryckningar, domningar i benen så att du inte kan vara still.
  • Benen känns kalla eller heta.
  • Svårt att sova.
  • Obehagliga förnimmelser eller smärta i benen, i vissa fall armarna.

Lindra restless legs

Undvik te, kaffe och alkohol. Detta triggar krypningar.

Inför en regelbunden läggtid och sänk temperaturen i sovrummet.

En del känner lindring om de ligger med benen högt.

Motionera mera. Du kan jogga, gå på yoga, promenera, cykla eller vad som passar dig bäst.

Massera benen eller duscha dem med växelvis varmt och kallt vatten.

Uppsök läkare

Om besvären består, uppsök läkare för att utesluta farliga sjukdomar. Läkemedel kan bidra till att lindra besvären.

Läs också: Allt du behöver veta om kramp – och vad du kan göra åt den

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen