Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 30 augusti 2016

Rör på dig! Så enkelt kan du göra underverk för din psykiska hälsa

Relativt små doser av fysisk aktivitet kan göra underverk för din hjärna. Här berättar överläkaren Anders Hansen som skrivit boken Hjärnstark om varför och hur du ska röra på dig – för hjärnans skull.

Hjärnan är det organ i kroppen som påverkas allra mest till det bättre av träning, det är vetenskapligt bevisat i en rad stora och välgrundade studier.

Så varför uppmärksammas inte forskningen på det här området mer, frågade sig läkaren Anders Hansen för några år sedan.

Anderswebb
Läkaren Anders Hansen har skrivit boken Hjärnstark.

Till vardags arbetar Anders Hansson som psykiatriker och överläkare vid Sophiahemmet i Stockholm och visste av erfarenhet, redan innan han började gå igenom den nyaste forskningen, att fysisk aktivitet ofta kan lindra, i vissa fall rent av bota, vissa psykiska sjukdomstillstånd.

Träning mot depression och ångest

– Depression och ångest till exempel. De är möjliga att lindra med medicin för många i dag, men alla vill inte ta medicin. Terapi är en annan möjlighet, men det kan rent krasst vara svårt att få till. När jag nämner konditionsträning som ytterligare ett hjälpmedel blir många förvånade, kan det verkligen funka, säger Anders Hansen och fortsätter berätta.

– Jag har tagit emot patienter som mått rent ut sagt skit under längre tid, men som aldrig mått så bra i hela sitt liv som sedan de börjat röra på sig. Motion och träning är dessutom en formidabel metod för att både behandla och förebygga stress och det vill jag att fler ska känna till, säger han.

Träning påverkar hur vi tänker

Anders Hansen har skrivit en populärvetenskaplig bok, Hjärnstark, om kopplingarna mellan psykiskt välmående och motion. Boken har rönt stor uppmärksamhet sedan den släpptes 2016.

– De flesta som läst den är positivt förvånade över de vetenskapliga fynden som jag skriver om. Studierna, som är både tunga och välgjorda, slår fast att träning påverkar alla våra tankemässiga förmågor till det positiva, säger han.

Värdefulla effekter

Hade effekterna av träning gått att efterlikna med ett piller hade det varit en storsäljare vid det här laget. Men träning går inte att kommersialisera på samma sätt som medicin. Därför, tror Anders Hansen, är det inte lika välkänt som till exempel antidepressiva tabletter.

– Men boken handlar verkligen inte om att racka ner på medicinering. Att det inte skulle finnas tillräckligt många som lyfter fram fördelarna med mediciner är jag inte det minsta orolig för. Däremot tycker jag att effekterna av motion och träning får för lite uppmärksamhet – och det är anledningen till att jag skrev den.

Jaga upp pulsen

I tester har man exempelvis visat att en stunds pulsträning kan höja din kreativitet med upp till 60 procent.

– Tänk dig, vilken supereffekt alltså, säger Anders Hansen och fortsätter berätta om allt det som händer inuti kroppen och hjärnan om vi bara tar oss tid att jaga upp pulsen en stund några dagar i veckan.

Strunta i långlopp och snygga kläder

Träning har ju på senare år blivit till en hel livsstil, men alla känner inte igen sig i reklambildernas bilder av snyggsvettiga träningsälskare.

Vissa av oss är helt enkelt inte heller intresserade av att satsa helhjärtat på en aktiv livsstil för att bli fysiskt starkare, smalare eller snyggare.

– Srunta i långlopp, träningskläder och allt vad träningshysteri heter om du inte är intresserad. Träning handlar inte om viktnedgång eller att se snygg ut utan att ge sin hjärna optimala förutsättningar att fungera.

10 minuter räcker

I sin bok tar han bland annat upp hur fysisk aktivitet kan förbättra kreativitet, koncentrationsförmåga och det allmänna välmåendet. Träning verkar ångestdämpande och kan, som sagt, förebygga och lindra stress.  Även kortare fysisk ansträngning ger tydlig effekter, bland annat på koncenrationsförmågan hos barn.

– Där räcker det med bara tio minuters aktivtet för att barnens koncentrationsförmåga skall få en rejäl skjuts uppåt, säger han.

Träningen märks i hjärnan

De flesta av oss vet ju om att träning är bra för oss, för kroppen och hälsan på sikt. Men Anders Hansen vill få oss att röra på oss för att må bra i vardagen.

– Alla vet att träning minskar risken att bli sjuk i framtiden, men effekter man får om 20–30 år är det väl i ärlighetens namn inte många som bryr sig om. Hjärnan påverkas här och nu av träning, många av effekterna är omedelbara. Det är en riktigt bra utväxling och om man får till regelbunden träning i några månader så kommer det märkas i huvudet, jag lovar.

6 underverk i hjärnan när du tränar

1. Nivåerna av stresshormonet kortisol sänks – din kropp ”lär” sig att inte reagera så starkt på stress och du kommer uppleva vardagen som mindre stressfylld även mellan träningspassen.
2. Blodflödet i hjärnan ökar, på sikt bildas nya blodkärl. Blodförsörjning och syresättning blir bättre i hjärnan och du blir ”smartare”, får lättare att associera och lösa problem.
3. Stressystemets ”bromspedaler” i de delar av hjärnan som kallas hippocampus och frontalloben stärks. De blir då bättre på att bromsa ”ångestmotorn” som på fackspråk kallas amygdala.
4. Det lugnande ämnet Gaba (Gamma-aminobutyric acid) frisätts, särskilt mycket aktiveras de delar av hjärnan som ligger under hjärnbarken, där en stor del av stressen har sitt ursprung. Att gaba-aktiviteten ökar just där innebär att träningen slår mot stressens själva kärna.
5. Musklerna fungerar som ett reningsverk för det skadliga stressämnet Kynurenin. Ungefär på samma sätt som levern kan rena blodet från skadliga ämnen kan musklerna skydda hjärnan.
6. Signalsubstanserna endorfin och dopamin frisätts och skapar omedelbart välmående.

Relaterade artiklar

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen