Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 4 september

Så blir du stark som en bonde

Sala

Traktordäck, timmer och en rostig vält. På Linas gårdsgym är redskapen hemmabyggda. Perfekt för dig som aldrig skulle sätta foten på ett gym.

 Lina Noaksson är den råstarka kvinnan bakom FarmersFitness som gärna tränar i flipflops.
Lina Noaksson är den råstarka kvinnan bakom FarmersFitness som gärna tränar i flipflops. FOTO: Irmi Persson

På en grusplan intill hästhagen har de nio deltagarna börjat värma upp hemma hos Lina Noaksson i Engarn utanför Sala. Först blir det ”Följa John” med den klassiska gymparörelsen ”Plocka äpplen”, därefter höftfällningar och bålspänning.

– Magstödet är viktigt för det skyddar mot skador. Det ska vara spänt i ”tunnan” hela vägen runt, säger Lina och för händerna över magen och bak mot ryggen för att visa vad hon menar.

 Att träna tillsammans med andra är lite extra peppande.
Att träna tillsammans med andra är lite extra peppande. FOTO: Irmi Persson

Träningsredskap på logen

Lina började styrketräna i tonåren och har fortsatt med det genom livet. När hon blev gravid med dottern Ofelia 2011 flyttade hon och maken tillbaka till Salatrakten efter några år i Stockholm.

– Jag är ju en sådan som ser träningsmöjligheter överallt. När jag tittade uppe på logen fanns det en massa grejer som man skulle kunna ha som träningsredskap: Från gamla däck till bilbatterier, kedjor och skottkärror.

 Gunilla Berglind, 67, har blivit mycket starkare sen hon började träna. Nu orkar hon lyfta gjutjärnspannan med en hand.
Gunilla Berglind, 67, har blivit mycket starkare sen hon började träna. Nu orkar hon lyfta gjutjärnspannan med en hand. FOTO: Irmi Persson

Tre pass i veckan

För sex år sedan uppfann Lina träningskonceptet FarmersFitness, rejäl styrketräning inspirerad av bondelivet. Hon kör tre pass i veckan med flera trogna deltagare.

Bättre kondition och styrka

En av dem är Gunilla Berglind som bor i Kumla Kyrkby några kilometer bort. Hon känner att träningen gett både bättre kondition och mer styrka.

– Jag är gammal hästkärring, men när jag slutade med hästarna blev jag svag. Det gick inte ens att lyfta armarna så här, säger Gunilla och svingar upp händerna över huvudet innan hon fortsätter:

– Men så började jag träna och nu kan jag lyfta gjutjärnspannan med en hand. Tunga jordsäckar klarar jag också utan problem.

Läs också: Hon gick ner 40 kg på två år – genom att träna på gården

330 kilo ringvält

Ett av träningsredskapen på Linas gym utgörs av en 330 kilo tung ringvält försedd med en kedja. Gunilla tar ett fast grepp om handtaget i kedjans ena ände och spänner hela kroppen. Sen drar hon välten bakom sig, från den ena änden av grusplanen till den andra.

 Charlotte Berkefelt kör marklyft med 68 kilo vagnshjul.
Charlotte Berkefelt kör marklyft med 68 kilo vagnshjul. FOTO: Irmi Persson

– De flesta är bra mycket starkare än de tror och får självförtroende av att inse det. Det är väldigt roligt att se folk växa och lita på sin kropp, säger Lina.

Kravlöst cirkelpass

Dagens träning är ett cirkelpass. Det betyder att deltagarna cirkulerar mellan ett antal olika stationer. När alla stationer är avklarade börjar man om från början och kör ytterligare två varv.

– Men det är ganska kravlöst och högt i tak här. Även om det är cirkel så har alla möjlighet att styra över sin egen träning. Jag bestämmer inte vad de ska göra utan är mest här för att hjälpa till med tekniken och pusha dem att våga lägga på mer vikt, säger Lina.

Välter traktordäck

Framför en timmerhög välter Gabriella Hermansson upp ett stort traktordäck på högkant och knuffar ner det på marken. Sen hugger hon tag i däcket igen och börjar om. Det ser tungt ut.

– Jag är ryttare och löpare och behöver styrketräningen för att hålla mig skadefri. Det handlar om grundläggande övningar men de blir ju mycket roligare med däck och stockar. Ett vanligt gym är inte alls lika charmigt, säger Gabriella.

 Ebba Hermansson gör magträning bredvid Linas döttrar Varya och Ofelia.
Ebba Hermansson gör magträning bredvid Linas döttrar Varya och Ofelia. FOTO: Irmi Persson

Tränar i tofflor

Det är lätt att hålla med. Den friska luften, utsikten över hästhagen och inte minst den avslappnade stilen och råa styrkan hos de som tränar är inspirerande.

– Många som tränar hos mig skulle aldrig sätta foten på ett gym. En kvinna som brukar vara med tränar ibland i kjol och fårskinnstofflor. Första gången sa hon att träning inte var något för henne men efter det har hon knappt missat ett enda pass, säger Lina.

Läs också: Så bygger du ett gårdsgym

3 kom i gång-tips från Lina

1. Krångla inte till det. Träningen ska inte bli någon stor grej, kör lite då och då när du får chansen om ett helt pass känns övermäktigt. Och det går jättebra att träna i foppatofflor och arbetsbyxor.

2. Se träningsmöjligheterna och använd föremål du har nära. Dra, lyft och tryck!

3. Testa att ta i ordentligt och försök komma över känslan av att det är omöjligt. Du kan mer än du tror, folk tränar överlag lite för lätt.

Läs också: Farmers Walk: Effektiv hemmaträning

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen