Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 22 november

Så får du bättre tarmflora

Vår tarmflora blir allt sämre, konstaterar forskarna. Försämringen kan ligga bakom såväl sjukdomar som övervikt. Men du kan själv påverka hur din tarmflora mår – följ de här råden.

 Det är mångfalden i tarmfloran som håller dig frisk. Har du en mindre varierad tarmflora löper du större risk att bli sjuk.
Det är mångfalden i tarmfloran som håller dig frisk. Har du en mindre varierad tarmflora löper du större risk att bli sjuk. FOTO: LarsZahnerPhotography

Miljontals bakterier huserar i din tarmflora. Var rädd om dem! Bakterierna ser nämligen till att din matsmältning funkar. Dessutom skyddar de mot allvarliga sjukdomar.

Varierad tarmflora

Men det gäller att bakterierna i din tarmflora är varierad för att göra nytta. För i samma takt som mångfalden minskar ökar risken för sjukdomar.

Tarmfloran utarmas

Och det är just detta som håller på att hända med vår bakterieflora, enligt forskarna. Studier som Vetenskapens värld i SVT rapporterar om visar att allt fler bakterier försvinner från våra kroppar. Utarmning i sin tur är kopplad till sjukdomar som diabetes typ 2, övervikt, cancer och depression.

Du kan påverka tarmfloran

Men du kan själv påverka din tarmhälsa, menar forskarna i TV-programmet. Här är tre saker som de lyfter fram:

Så kan du hjälpa din tarmflora

1. Undvik antibiotika

Antibiotika tar inte bara död på sjukdomsbakterier. Andra bakterier, som du så väl behöver, stryker med samtidigt. Detta kan leda till en utarmning av bakteriefloran som i försök med möss har gett beteendeförändringar, tarmsjukdomar och viktökning.

2. Ät mer fibrer

En stor bov när det gäller tarmflorans försämring är maten vi äter. Modern mat innehåller ofta alldeles för lite fibrer och av allt det vi stoppar i oss är det kostfibrer som ger tarmarna bäst näring. Det säger mikrobiologen Joel Doré i Vetenskapens värld.

Så om du vill förbättra din tarmflora radikalt och därmed minska risken för att drabbas av allvarlig sjukdom så rekommenderar forskarna en fiberrik kost. På bara sex veckor kan det öka variationen i din tarmflora med 30 procent, enligt forskning som Vetenskapens värld hänvisar till.

Läs också: 5 matvaror som snabbt ger frisk tarmflora!

3. Skippa processad mat

Förutom att processad mat ofta är fattig på fibrer så innehåller den tillsatser som kan försämra din tarmflora. Aktuell forskning på möss visar att e-ämnen i maten skulle kunna ligga bakom att allt fler blir feta.

Läs också: Tarmens 7 värstingar – detta ska du undvika!

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen