Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 28 februari 2017

Så får du ett friskare hjärta – 10 vetenskapliga tips

Vänner, intressen och psykisk hälsa är minst lika viktigt som träning och nyttig mat. Här får du 10 tips som är bra för ditt hjärta.

Bild 1/3 FOTO: Istock
Bild 2/3
Bild 3/3

1. Träna dig andfådd

Börja vara regelbundet fysiskt aktiv, gärna en timme om dagen eller minst 30 minuter. Måttlig intensitet är bäst, du ska bli lite varm och lätt andfådd. Då stärks hjärta och blodkärl och antiinflammatoriska processer startar i kroppen. Motion ger snabb effekt på förhöjt blodtryck och ganska snart även på förhöjda blodfetter.

2. Ät hjärtvänligt

Medelhavskost (grönsaker, olivolja, fisk med mera ), olika bär, nötter, kål och gröna bladgrönsaker är supermat för hjärtat. De ger dig nyttiga fetter, antioxidanter, mineraler och vitaminer. Spenat och rödbetor är extra nyttiga genom att det bildas kärlvidgande kväveoxid när man äter dem. Rödbetsjuice har testats på hjärtsviktspatienter i Uppsala.

3. Bra tillskott

Om du redan äter fet fisk flera gånger i veckan, nötter, bär och grönsaker varje dag klarar du dig utan. Men annars:
D-vitamin, max 50 mikrogram per dag för vuxna på vintern. Då mångas nivåer är låga vintertid, vilket ökar risken för hjärtsjukdom, enligt en mängd studier.
Magnesium, 20–240 milligram per dag är, enligt docent Rune Eliasson, lagom för de flesta vuxna. Magnesium är ett viktigt mineral för blodtryck och hjärta.

4. Sov skönt

Sök hjälp om du haft långvariga sömnprobIem, många vårdcentraler har sömnskolor, till exempel. Störd sömn och att sova mindre än sex timmar per natt en längre tid kan öka risken med hela 48 procent för att utveckla eller dö i en hjärtsjukdom, enligt en stor brittisk studie.

5. Sluta röka

Att fimpa är det bästa du kan göra för ditt hjärta och hälsovinsterna kommer snabbt, enligtHjärt-Lungfonden. Efter sex månader har skadorna i blodkärlen börjat repareras och risken för blodpropp minskat. Efter ett år har risken för hjärtinfarkt halverats Efter fem år är risken att drabbas av stroke eller hjärtinfarkt lika liten som hos en person som aldrig rökt.

6. Lär dig avslappning

Genom att andas lugnt kan du sänka stressnivån och skydda hjärtat. Meditation, avslappning och särskilt yoga har visat sig effektivt. En studie med hjärtpatienter på Danderyds sjukhus visade att deltagarna efter 12 veckor hade mätbart lägre blodtryck, lägre halt av stresshormoner samt högre livskvalitet än kontrollgruppen som fick vanlig behandling.

7. Se upp för depression

Ta psykisk ohälsa på allvar, för långvarig och obehandlad sådan är dålig för hjärtat. En svensk studie som följt 200 ungdomar med depression visar att de 15 år senare hade tydliga tecken på tidig åderförfettning, som jämnåriga, ”icke-deprimerade” i kontrollgruppen inte hade. Detta trots att det inte fanns någon skillnad vad gäller andra riskfaktorer som rökning, fetma och stillasittande.

8. Var aktiv, ha många intressen

Forskning vid svenska Aging Resarch center,  publicerad i Socialmedicinsk tidskrift, visar att äldre personer som deltog i få aktiviteter löpte dubbelt så hög risk att dö jämfört med dem som deltog i flera aktiviteter. Det oavsett av vilka aktiviteter och hur ofta man deltog. Att ha en tro och vara med i en kyrka kan också vara bra för hjärtat.

9. Använd tandtråd

En bra munhygien, med tandtråd varje dag, kan skydda hjärtat. En svensk studie visar att hjärtsjuka kvinnor har fler djupa tandköttsfickor och färre tänder än en hjärtfrisk kontrollgrupp. Inflammationen i tandköttet frisätter bakterier och cytokiner som tros påskynda åderförfettning i blodkärlen.

10. Odla dina relationer

Var rädd om dina vänner och nära relationer. En ny studie i USA visar att ensamhet kan förkorta livet. Orsaken är att isolering ger sämre sömn, högt blodtryck och höjd halt av stresshormoner. En finsk studie visar att även äktenskapet är en friskfaktor. Risken för att dö i en hjärtinfarkt eller annan allvarlig hjärtsjukdom är upp till 168 procent högre bland singelmän än gifta och hela 175 procent för singelkvinnorna i studien.

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen