Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 4 april 2018

Vitamin B12 – så får du i dig tillräckligt

Brist på vitamin B12 kan ge allvarliga nervskador och blodbrist. Ät det här så får du i dig vad du behöver av det livsviktiga vitaminet.

 Kroppen behöver B12-vitamin för att nervsystemet ska fungera och för att kunna producera röda blodkroppar. Äter du rätt så får du i dig det du ska.
Kroppen behöver B12-vitamin för att nervsystemet ska fungera och för att kunna producera röda blodkroppar. Äter du rätt så får du i dig det du ska. FOTO: istock

Känner du dig extremt trött och har svårt att komma ihåg viktiga saker kan det vara tecken på vitamin B12-brist.

Läs också: Vanliga tecken på järnbrist

B12 viktigt för hela kroppen

Vitamin B12 är ett livsviktigt vitamin som spelar en avgörande roll för kroppens hela maskineri. Den som lider brist på vitamin B12 kan drabbas av bland annat blodbrist (anemi), problem med minnet och dålig balans.

Läs också: 9 tecken på vitamin B12-brist

Animaliska livsmedel

Det enda sättet att få i sig vitmin B12 är genom det du äter. I huvudsak handlar det om animaliska livsmedel.

Men det är inga stora mängder som krävs, en vuxen person behöver 2 mikrogram per dag.

Här är maten som innehåller vitamin B12

Fisk (varmrökt 11,53 mikrogram per 100 gram)

Kött (köttfärs nöt 1,57 mikrogram per 100 gram)

Skaldjur (räkor 3,52 mikrogram per 100 gram)

Ägg (kokt 1,95 mikrogram per 100 gram)

Lever (kalv 110,00 mikrogram per 100 gram)

Mjölk (mellanmjölk 0,59 per 100 gram)

Ost (cirka 2 mikrogram per 100 gram)

Mjölksyrade eller jästa (fermenterade) produkter kan innehålla lite vitamin B12. Läs också: Så maxar du järnintaget: Matcha rätt råvaror för bästa effekt

Veganer i riskzonen

Eftersom B12 nästan bara finns i animalisk mat är det viktigt att du som är vegan äter B12-tillskott. Det finns att köpa receptfritt på apoteket.

Vissa livsmedel är också vitamin B12-berikade, exempelvis havre-, sojadryck och risdryck.

Källa: Vårdguiden, Livsmedelsverket, svenska Yle, Tidningen Apoteket, Matkalkyl.se

Läs också: 4 viktiga hälsoeffekter av D-vitamin!

Relaterade artiklar

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen