Gå till innehåll
Shopping Resor
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 23 mars 2018

Så fixar du och familjen tidsomställningen

Du som är morgonpigg har lättare att anpassa dig till tidsomställningen. För dig som är kvällspigg kan det ta lite längre tid. Här är tipsen som underlättar omställningen.

 Utnyttja ljuset och ta en härlig vårpromenad!
Utnyttja ljuset och ta en härlig vårpromenad! FOTO: Nevena1987

För många av oss kan omställningen till sommartid innebära en hel del sömnproblem och störningar i dygnsrytmen.

Så här tipsar Stressforskningsinstitutet om hur du kan minska problemen och underlätta anpassningen.

Läs också: Så somnar du skönt och snabbt: 3 enkla tips!

Hjälp kroppen fixa sommartiden – bästa tipsen

1. Ta om möjligt sovmorgon på första måndagen.

2. Prova att flytta fram klockan med en kvart per dag i fyra dagar. (Kan vara ett bra tips till dem som driver exempelvis djurstallar och mjölkgårdar).

3. Se till att få naturligt dagsljus på morgonen. Det underlättar för dig att tidigarelägga dygnsrytmen.

4. Var extra försiktig i trafiken den första veckan efter omställning.

5. Planera längre tid för läggning av barnen.

6. Ljuset brukar göra att vi är ute mer i friska luften och rör oss mer. Detta i sig ger dig mer energi. I bästa falla kompenserar det den förlorade timmen. Läs också: Så många steg behöver du ta – enkel guide

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Populära ämnen på Land.se

Missa inte vår webbshop

Lär dig i din takt

Upptäck nya platser med

Läs artiklar i säsong

Till toppen