Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 9 augusti

Så här bryter du semesterdrickandet – 6 konkreta råd!

Sommar, sol – och kanske mer alkohol än vanligt? Så här trappar du ned drickandet efter semestern!

FOTO: Istock

6 av 10 svenskar dricker oftare och mer under semestern, visar en ny studie (Obs: extern länk) gjord för IQ, Systembolagets dotterbolag som verkar för ett smartare drickande.

– En ökad alkoholkonsumtion under sommaren ökar risken att hamna i ett riskbruk av alkohol som kan vara svårt att bryta när hösten kommer, säger Karin Hagman, vd på IQ.

Alkohol kopplas till sjukdomar

Och även små mängder alkohol som intas regelbundet ökar risken för en mängd olika sjukdomar, bland annat bröstcancer (Obs: extern länk) samt annan cancer, hjärt- och kärlsjukdom som stroke (Obs: extern länk).

Därför är det bra att bryta så snart som möjligt innan semestervanan blivit ett problem.

Så bryter du semesterdrickandet – 6 konkreta råd

1. För statistik över ditt drickande

Skriv upp all alkohol du dricker under en vecka – när, hur mycket och vid vilka tillfällen? Kolla om det är för mycket enligt rekommendationerna. Bestäm dig för en nivå som du mår bra av.

2. Sätt ett mål

Hur mycket ska du dricka på en vecka? Vilka tillfällen kan du skippa och vilka vill du behålla? Var förberedd på att tacka nej, när du är i sociala sammanhang. Ännu bättre: Testa en vit månad och känn hur din kropp och ditt psyke mår av att slippa alkohol.

Läs också: Därför blir du deppig av alkohol

3. Hitta alternativ till alkoholen

Ta reda på vad alkoholen betyder i ditt liv. Är det avslappning, kanske stresslindring? Då är det bra att hitta andra sätt. Vad gjorde du för att koppla av innan du började ta ett glas? För alkohol ger bara tillfällig avslappning, sedan ökar den kroppens stressystem.

4. Drick smart och lite

Undvik starksprit, drick fler glas vatten emellan och ät innan du tar ett glas. Sluta innan du känner berusning, för då är det lättare att tappa kontrollen. Testa att inte dricka alls på fest eller middag.

5. Ha inte alkohol hemma

Känslan av att vilja ha mer går över ganska fort om du inte har mer alkohol hemma. Det flesta sticker inte ut på krogen för att suget tar överhanden, utan är ganska nöjda efter en stund och kan ta en kopp te i stället.

6. Sök hjälp om det är svårt

Du kan börja med Alkohollinjen – telefonnummer 020-84 44 48 – för anonym rådgivning. Där kan de hänvisa dig vidare till en specialistmottagning i dina trakter om du behöver mer hjälp. Det finns också internetbaserade självhjälpsprogram via sjukvården samt på Alkoholhjälpen.

Läs också: Dricker du riskabelt? Testa själv!

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 31 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen