Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 16 juli 2018

Så klarar du hälsan i värmen

Här är sex viktiga råd för att klara värmen. Tumma inte på dem!

 Ta hand om dig när solen gassar. Annars kan din hälsa ta stryk. Foto: Istock
Ta hand om dig när solen gassar. Annars kan din hälsa ta stryk. Foto: Istock FOTO: Dzurag

De allra flesta av oss klarar värmen bra. Men extrema temperaturer kan leda till hälsoproblem för äldre, sjuka, barn och gravida.

Läs också: Så klarar äldre den farliga värmen

Det är viktigt att ta hand om sig och följa de här enkla råden:

5 viktiga råd i värmeböljan

1. Drick vatten

Se till att dricka mycket vatten, men undvik vätskedrivande drycker som kaffe och te samt alkohol. Ät också mycket frukt och grönsaker som innehåller mycket vätska.

Ett bra tips är även vätskeersättning, exempelvis Resorb, som du löser upp i vatten och dricker. Finns att köpa på apoteket.

2. Drick inte alkohol!

Alkohol rubbar vätskebalanser i kroppen och gör att du tål värmen mycket sämre.

– Jag avråder helt från alkohol i värmen, säger Patrik Söderberg, chefsläkare på Stockholms läns landsting till Aftonbladet.

3. Håll huvudet kallt

Gå inte ut i solen utan hatt eller keps! Ditt huvud behöver skyddas från både solstrålarna och värmen.

4. Svalka dig

Badda dina handleder och nacke med en blöt handduk eller stoppa fötterna i ett kallt fotbad. Du kan också ta en kall dusch och sedan självtorka. Ska du ut och resa kan en petflaska med vatten som legat i frysen över natten vara räddningen. Håll mot handleden. När vattnet har smält går det bra att dricka.

Och så klart – håll dig i skuggan!

5. Vila mitt på dagen

Gör så lite som möjligt mellan klockan 11 och 15 på dagen. Då är solen som allra hetast. Medelhavets siesta är en klok vana att ta efter. Lägg dig i skuggan i hängmattan med en bok – eller varför inte lyssna på Sommar i P1 under parasollet.

6. Håll koll på barn och gamla

De flesta vuxna klarar värmen bra. Värre är det för barn och gamla. Eftersom små bebisar inte kan svettas så bra ska de helst vara inomhus där det är svalt. Äldre och sjuka kan också ha svårt att hantera värmen och kan drabbas av värmeslag.

Läs också: Varm bil en dödsfälla för hunden

Tecken på värmeslag

När det är väldigt varmt ute och luftfuktigheten är hög finns risk för värmeslag. Det innebär att kroppens egen förmåga att styra temperaturen har slutat att fungera. Risken att drabbas är störst för små barn och äldre och tillståndet kan vara livshotande.

Håll koll på tecknen nedan. Känner du igen dem behöver den drabbade vård så snabbt som möjligt och på en gång komma till en sval plats. Svalka med en blöt handduk.

Eventuellt kan det behöva tillföras dropp med näring och salter och då måste man ta sig till sjukhuset.

Är läget akut ring 112.

Vanliga tecken på värmeslag

Kroppstemperaturen är över 40 grader.

Rödflammig, torr hud.

Snabb puls.

Huvudvärk.

Illamående och kräkningar.

Synstörningar.

Yrsel, irritation och förvirring.

Läs också: Svalkande iste med mynta

Detta är klass 2-varning

SMHI varnar allmänheten via media om temperaturen förväntas bli minst 30 grader under mer än 5 dygn eller minst 33 grader under 3 dygn.

En klass 1-varning går ut när temperatur ligger på minst 30 grader under mer än 3 dygn.

Källa: Stockholms Landsting, Vårdguiden, SMHI

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen