Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 1 juni 2018

Så klarar äldre den farliga värmen

Värme kan göra gott för hälsan, men för vissa är värmeböljan skadlig. När temperaturen kryper upp över 25-gradersstrecket finns det flera saker att tänka på för att klara av hettan.

 Vid ökande ålder blir förmågan hos kroppen sämre på att reglera temperaturen.
Vid ökande ålder blir förmågan hos kroppen sämre på att reglera temperaturen. FOTO: Istock

Över stora delar av landet är det ovanligt varmt just nu. Om temperaturen stiger över 30 grader under mer än tre dygn, så skickar SMHI ut en klass 1-varning och om den överstiger 30 grader under 5 dygn skickas en klass-2-varning ut.

Särskilt sårbara personer när det blir så varmt är äldre, barn, funktionshindrade och sjuka i riskgrupper. Särskilt utsatta är personer över 80 år. Redan över 60 års ålder kan man behöva ta hand om sig när temperaturen stiger över 25 grader.

Läs också: Rekordvärmen hotar hjortron och blåbär – men getingar trivs

Sämre värmereglering

Vid ökande ålder blir förmågan hos kroppen sämre att reglera temperaturen och förmågan att känna törst sjunker, skriver Stockholms läns landsting i en informationsbroschyr. Ökad svettning och vätskebrist leder till att blodet koncentrerar mer, vilket ökar risken för blodproppar. Hjärtsvikt kan bli följden om hjärtat inte orkat pumpa blodet som det ska.

– De flesta vuxna kan lugnt njuta av värmen. Men man bör ändå tänka på att få i sig mer vätska än annars, säger Elda Sparrelid, chefläkare vid Stockholms läns landsting.

Läs också: Varmaste maj på 250 år

Delvis positivt samband

Värme kan vara bra för hälsan upp till en viss temperatur, har forskare vid Sahlgrenska akademin kommit fram till. Antalet hjärtinfarkter går faktiskt ned när temperaturen stiger på sommaren. Men det positiva sambandet riskerar att brytas vid värmeböljor.

De två forskarna. Gerd Sällsten och Lars Barregård, vid Sahlgrenska akademin, har studerat 50 000 fall av hjärtinfarkt mellan 1985 och 2010. Färre fall av hjärtinfarkt inträffade på sommaren när temperaturen steg, även över 20 grader. Temperaturen ökar blodcirkulationen och allmänt välbefinnande. Men det gäller inte när det råder värmeböljor, med antingen över 25 grader i skuggan minst fem dagar i sträck, eller minst 22 grader hela dygnet, minst två dagar i sträck. Då ökar risken för sjukdomar och dödsfall. Då bör framför allt äldre hålla sig i skuggan, samt vila och dricka mycket.

Hälsoråd till äldreboenden

Flera kommuner, däribland Jönköping, har börjat skicka ut information till äldreboende för att ge hälsoråd riktade till äldre. I år skickas materialet ut tidigare, som en följd av värmen.

– Det är många som inte mår bra av värmen. De vill inte gå ut och sätta sig i solen utan håller sig mest inne, säger Ann-Louse Brewitz, som är undersköterska på Trädgårdens äldreboende i Huskvarna, till SVT Nyheter Jönköping.

Läs också: Så slipper du allergin

Må bra-tips för äldre i värmen

* Håll koll på inomhustemperaturen. Risken för hälsoproblem ökar om temperaturen ligger på 26 grader eller mer under tre dagar.

* Öka vätskeintaget och begränsa vissa livsmedel. Drick vatten och undvik drycker som är vätskedrivande, såsom kaffe. Vidare bör man äta vätskerik mat, såsom grönsaker och frukt. Söta drycker och alkohol bör undvikas.

* Skapa svalka. Direkt solljus ökar värmen. Därför bör man använda gardiner, persienner och markiser. Hitta svala platser i bostäderna och vistas där. Ha fönstren öppna, framför allt på kvällar och nätter när det är lite svalare.

* Duscha och ha blöta handdukar. En dusch svalkar både genom att vattnet har lägre temperatur än kroppen och luften, och att vatten som avdunstar från kroppen kräver energi vilket svalkar huden. Därför är också blöta handdukar, exempelvis runt nacken, ett alternativ.

* Använd bekväma kläder. Kläder som sitter löst, är tunna och lätta och av naturmaterial ger mer svalka än exempelvis syntetkläder som är åtsittande.

* Anpassa aktiviteterna. När det är som varmast, mitt på dagen oftast, minska den fysiska aktiviteten.

* Läs av kroppen. Var uppmärksam på tecken på att värmen påverkar kroppen skadligt, exempelvis genom att kroppstemperaturen ökar, och att puls och andningsfrekvens stiger. Plötslig trötthet, yrsel och muntorrhet är andra varningstecken. Om urinen minskar kan det beror på vätskebrist. Tänk på att vissa läkemedel kan behöva ges på annat sätt om det är varmt.

Källa: Stockholms läns landsting

Läs också: Varm bil en dödsfälla för hunden

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen