Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 6 november 2018

Så minskar du risken för att drabbas av diabetes typ 2

150 000 svenskar kan ha diabetes typ 2 utan att veta om det. Men det går att påverka risken för att drabbas av sjukdomen. Här är bästa experttipsen.

 Det behöver inte vara svårt att leva lite sundare och därmed undvika att drabbas av diabetes. Att röra på sig regelbundet är ett sätt.
Det behöver inte vara svårt att leva lite sundare och därmed undvika att drabbas av diabetes. Att röra på sig regelbundet är ett sätt. FOTO: Istock

Diabetes typ 2 är en folksjukdom som blir allt vanligare. I dag lider nästan en halv miljon svenskar av sjukdomen.

Men mörkertalet tros vara stort. Så många som 150 000 uppskattas ha diabetes typ 2 utan att veta om det, enligt Svenska diabetesförbundet.

Läs också: Diabeteslarm: Var tionde svensk har förhöjt blodsocker – utan att veta om det

Vanliga risker för diabetes typ 2

Det finns några faktorer som påverkar risken att få sjukdomen extra mycket. De är:

  • Övervikt
  • Stillasittande
  • Hög ålder
  • Arvsanlag

Läs också: Typ 2-diabetes: 5 tecken på att du kan vara sjuk

Går att påverka

Cajsa Lindberg är förbundsordförande för Svenska Diabetesförbundet. Hon menar att det finns en hel del du själv kan göra för att minska risken för att utveckla diabetes typ 2. Här är hennes bästa tips. De är inte särskilt svåra att följa.

Läs också: Bli av med sötsuget – 9 råvaror som hjälper!

7 sätt som minskar risken för diabetes typ 2

1. Ta reda på om det finns diabetes i släkten. Du kan visserligen inte påverka dina gener men du kan påverka din livsstil och därmed minska risken att få sjukdomen.

2. Mät midjan. Bukfetma ökar risken för att utveckla diabetes typ 2.

Läs också: Så håller du vikten – 4 enkla regler

3. Rör på dig. Måttligt och regelbundet är grejen!

Läs också: Så många steg behöver du ta – enkel guide

4. Rök inte. Det finns ett samband mellan nikotin och diabetes, visar forskningen.

5. Stressa mindre. Då minskar risken för att du ska utveckla diabetes, visar forskningen.

Läs också: 8 enkla morgonrutiner som gör dig lugn, smart & effektiv

6. Ät bra. Frukt och grönt varje dag, nyttiga fiberrika spannmålsprodukter och vegetabiliskt fett är bra val.

Läs också: Nya rön: Så skyddar du dig mot typ 2-diabetes

Ta ett blodprov

Svenska diabetesförbundet rekommenderar dig att gå till din vårdcentral och få ditt blodsocker testat om du är orolig. Det görs med ett vanligt blodprov.

Läs också: 7 enkla övningar som håller i gång muskler och cirkulation!

Gör testet!

Testa din risk för att få diabetes typ 2 här: diabetes.se/risktest

Källa: Svenska Diabetsförbundet

Läs också: Ny metod mot diabetes: ”Jag gick från fet och småsur till sund och levnadsglad”

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen