Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 28 april

Så mycket fisk och skaldjur bör du äta per vecka

Får du i dig tillräckligt med fisk och skaldjur? Det får inte två av tre svenskar, visar en ny studie.

 Njut av lax och annan fisk lite oftare. Det är gott och fullt av viktiga näringsämnen som selen, D-vitamin och omega 3.
Njut av lax och annan fisk lite oftare. Det är gott och fullt av viktiga näringsämnen som selen, D-vitamin och omega 3. FOTO: e-anjei

Fisk och skaldjur är nyttigt och en rik källa till livsviktiga näringsämnen som D-vitamin, jod, selen och omega 3-fettsyror.

13 kilo per år

Varje år äter vi cirka 13 kg fisk eller skaldjur per person och år i Sverige, vilket är en till två gånger per vecka. Vi äter mest av lax, sill, torsk och räkor.

2 av 3 svenskar når därmed inte upp till Livsmedelsverkets näringsrekommendation om att äta fisk och skaldjur minst 2-3 gånger i veckan, både fet och mager fisk, visar en ny studie från forskningsinstitutet Rise.

Läs också: Sill är bra för hjärnan

Larm om miljögifter

En orsak kan vara de många larmen om miljögifter, som kvicksilver och PCB, i vissa fisksorter.

Men det gäller i princip bara vildfångad lax, öring och strömming från Östersjön inklusive dess älvar. Samt vildfångad lax, öring och sik från Vänern och Vättern och röding från Vättern. Även fisk från små insjöar kan innehålla kvicksilver, till exempel abborre, gös och gädda.

Säker att äta

Mycket av den fisk som säljs i svenska matvarubutiker är säker att äta – och väldigt nyttig. Se listorna från Livsmedelsmedelsverket här nedanför!

Läs också: 5 naturliga källor till omega 3

Fisk och skaldjur som du kan äta ofta:

  • All odlad fisk
  • Alaska pollock
  • Ansjovis
  • Blåmusslor
  • Fiskbullar, fiskpinnar
  • Flundra
  • Hoki
  • Hummer
  • Kolja
  • Krabba (det vita köttet)
  • Kräftor
  • Kummel
  • Lax, odlad
  • Lutfisk
  • Makrill
  • Pangasiusmal
  • Pilgrimsmusslor
  • Räkor
  • Rödspätta
  • Sardiner
  • Sej
  • Sik (ej från Vänern och Vättern)
  • Sill, även inlagd
  • Tilapia
  • Tonfisk, konserv
  • Torsk

* Källa Livsmedelsverket (Listan är inte fullständig, det finns många fler sorter som går bra att äta).

Fisk du ska äta mer sällan av:

(Max 2-3 gånger per för kvinnor i fertil ålder, gravida och ammande, plus barn, övriga vuxna högst en gång per vecka)

Kan innehålla kvicksilver:

  • Abborre
  • Gädda
  • Gös
  • Haj
  • Lake
  • Rocka
  • Svärdfisk
  • Stor hälleflundra (Hippoglossus hippoglossus)
  • Tonfisk, färsk eller fryst

Kan innehålla dioxin och PCB:

  • Strömming/sill från Östersjön, även surströmming
  • Lax* och öring*, vildfångad från Östersjön och älvarna, Vänern och Vättern
  • Röding*, vildfångad från Vättern

Källa: Livsmedelsverket

Läs också: Fiskestopp för Östersjötorsken

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen