Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 19 oktober 2018

Så påverkar dina drömmar dig – oväntade effekter

Alla drömmer. Oavsett om du kommer ihåg drömmarna eller inte. Och de påverkar dig mer än du kanske tror. Här får du veta hur.

 När du drömmer flyger och far dina associationer fritt. Det hjälper dig att lösa problem.
När du drömmer flyger och far dina associationer fritt. Det hjälper dig att lösa problem. FOTO: istock

Dina drömmar är en viktig del av din sömn och de påverkar även ditt vakna liv och välbefinnande på avgörande sätt.

Om bland annat detta skriver Christian Benedict, sömnforskare vid Uppsala universitet och Minna Tunberger, journalist och författare i sin bok Sömn, sömn, sömn – hur minne, immunförsvar, vikt, koncentration och känslor hänger i hop med din sömn.

Drömmer på morgonen

Även om du inte kommer ihåg att du har drömt så drömmer du. Somliga minns sina drömmar i detalj och tycker sig drömma hela nätterna. I själva verket brukar man dock drömma precis innan man vaknar, mest på morgonen.

Läs också: Så påverkas din kropp av sömnbrist

Så påverkar drömmarna dig

1. Gör dig kreativ…

Drömsömnen hjälper din hjärna att komma med nya, oväntade idéer och lösningar på problem. Detta beror bland annat på att drömsömnen bidrar till att dina bägge hjärnhalvor får kontakt med varandra. Dina nervceller skapar därmed nya kopplingar.

Att sova på saken är alltså ingen dum idé. Sömnen är en oerhört kreativ fas som får dig att associera i nya banor, borton all rationell logik. När du vaknar på morgonen kan dina vilda drömmar ha hjälpt dig att lösa uppgifter som i vaket tillstånd kan ha verkat hopplösa.

Läs också: Ny forskning: Därför hade mormor rätt – du ska sova på saken!

2. Utvecklar din personlighet

Din kreativitet och din påhittighet är en del av din personlighet. Drömmarna hjälper dig att tänka i nya banor som kan påverka din karaktär och person att blir idérik och finurlig.

3. Gör dig smartare

Bokens författare menar att dina drömmar är en produkt av det du har upplevt under dagen i kombination med tidigare minnen som till synes slumpvis aktiveras. Denna mix av aktuella och äldre erfarenheter hjälper dig att hitta nya, kreativa associationer och gör att du förstår världen bättre.

Detta, menar författarna, är en förklaring till varför barn drömmer mer än vuxna. De har mycket att lära sig och drömmarna hjälper dem att orientera sig i tillvaron.

4. Bearbetar dina känslor

Drömsömnen är kroppens egna, fiffiga sätt att hantera svårigheter. Den hjälper dig att tona ned känslor kring ett minne och gör det på så vis mindre laddat. När du vaknar på morgonen verkar det som tigare kändes svårt lättare och du blir lugnare och känslomässigt balanserad.

5. Motverkar stress

Undersökningar visar att personer som får tillräckligt mycket REM-sömn (drömsömn) reagerar mindre på skrämmande upplevelser. Forskarna tror att det hänger ihop med nivån av norepinefrin, ett ämne som är kopplat till stress och som påverkar hjärnans skräckcentrum. Detta stressämne tros återställas till normalnivåer under drömsömnen och det gör att vi reagerar mindre intensivt på stressande händelser på dagen.

Läs också: Så somnar du skönt och snabbt: 3 enkla tips!

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen