Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 3 september 2018

Så påverkas din kropp av sömnbrist

Sömn ger både kropp och hjärna återhämtning, därför är det viktigt med regelbunden och kvalitativ nattsömn.

Här är några exempel på hur sömnbrist faktiskt påverkar dig och din kropp.

Om du lider av långvarig sömnbrist kan det vara dags att ta tag i problemet. Sömnlösheten får nämligen flera konsekvenser för både kropp och hjärna. För en vuxen person rekommenderas mellan sex och nio timmar per dygn, men förstås är kvaliteten på sömnen det viktigaste.

 Sömnbrist har flera negativa konsekvenser för kropp och hjärna.
Sömnbrist har flera negativa konsekvenser för kropp och hjärna. FOTO: Istock

1. Förkylningar

Mindre sömn innebär en ökad risk för att utveckla förkylningar. En studie som gjorts på 164 friska personer visade att de som sov mindre än fem timmar per natt blev lättare förkylda än de som sov över sju timmar.

2. Humörsvängningar

Humöret svänger mer och irritationen ökar vid dålig sömn.

Läs också: Så tacklar du sömnbristen – experternas 11 tips för att sova gott

3. Försämrad sexlust

Att få tillräckligt med sömn är viktigt för att upprätthålla sexlusten. Det har också visat sig att dosen sömn påverkar hur ofta vi har sex med vår partner.

4. Dålig syn

Sömnsvårigheter går att koppla till tillfälligt sämre syn såsom tunnelseende, dubbelseende och suddig syn. Ju längre du är vaken – desto större risk för synstörningar och hallucinationer.

Läs också: Den som snoozar är både smartare och lyckligare än andra

5. Magproblem

Det finns faktiskt en rad sjukdomar som kan uppkomma av regelbundet dålig sömn. Framför allt tar magen stryk. Sömnbristen kan leda till inflammerad tarm och sura uppstötningar, och du riskerar dessutom att utveckla IBS.

6. Inlärningssvårigheter

 Dålig sömn stör vår förmåga att minnas.
Dålig sömn stör vår förmåga att minnas. FOTO: iStock

Sömnbrist påverkar även vår förmåga att komma ihåg och bearbeta ny information och nya intryck.

7. Huvudvärk och migrän

Forskning visar att dålig sömnkvalitet kan generera migrän och att sömnapné kan ge huvudvärk.

Läs också: Så slipper du kissa på natten

8. Viktuppgång

Om vi sover dåligt tenderar vi faktiskt att småäta mer och dessutom att välja mer kaloririk mat. Detta gäller särskilt för barn, menar forskarna.

Källa: Business Insider

Relaterade artiklar

Läs mer om

Populära ämnen på Land.se

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Läs artiklar i säsong

Till toppen