Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 29 december 2017

Så ska du träna för att sänka trycket!

Det ger resultat direkt. Här är tre recept på "träningsmedicin" som har bevisad effekt på blodtrycket.

 En daglig dos "träningsmedicin" håller blodtrycket i schack.
En daglig dos "träningsmedicin" håller blodtrycket i schack. FOTO: blyjak

Särskilt effektiv är ”träningsmedicin”vid milt till måttligt förhöjt blodtryck (max 180/100 mm Hg).

Redan den första raska promenaden ger ett mätbart sänkt tryck direkt. Men för att få en bestående trycksänkning ska du träna lite varje dag livet ut.

Baserat på vetenskap

Efter fyra veckor av konditionsträning, måttlig till hög intensitet, har blodtrycket sjunkit med med 12/5 mm Hg i genomsnitt.

Precis som för läkemedel finns exakta doseringar baserade på vetenskap, i FYSS, Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling. Även kallat motion på recept.

Läs också: Forskaren: 3 medicinska effekter du får DIREKT av träning!

3 olika träningsdoser som sänker blodtrycket

1. 20 minuter medelintensiv träning per dag

Eller minst 150 minuter i veckan. Du ska bli lätt andfådd och varm. Exempel: Snabba promenader, cykling eller annat, anpassat efter personlig kondition och fysiska förutsättningar.

2. 10 minuter gånger 4 per dag

Att dela upp träningen i exempelvis 10 minuterspass och upprepa dem 4 gånger under dagen kan vara lika effektivt som en sammanhängande period av 40 minuters träningsdos per dag. Du ska bli lätt andfådd och varm.

3. 15 minuters ansträngande träning per dag

Eller minst 75 minuter per vecka (uppdelat 3-5 gånger). Du ska bli riktigt andfådd och svettig. Exempel: stavgång, joggning, cykling, simning, skidor, bollsporter, gymnastik eller intensivare vardagsarbete som framkallar andfåddhet.

OBS: Innan du börjar träna hårt bör du rådgöra med din läkare om vad som passar dig.

* Källa: Region Gävleborg

Läs också: 10 000 steg om dagen – så påverkas din kropp

Lands Nyhetsbrev

Gör som 41 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen