Gå till innehåll
Shopping Resor
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 4 januari 2018

Så ska du träna för friskare blodfetter

Få friskare ådror och sänk det skadliga kolesterolet - på naturlig väg! Här är receptet på rätt sorts träning.

 Raska promenader med hunden varje dag kan ge friskare blodfetter.
Raska promenader med hunden varje dag kan ge friskare blodfetter. FOTO: Istock

Kanske kan du slippa blodfettssänkande läkemedel med en ny livsstil. Mer grönsaker, rökstopp, måttligt med alkohol- och framförallt mer fysisk aktivitet.

Flera studier visar att regelbunden och långvarig träning kan förbättra dina blodfetter mätbart. Plus minskar risken för låggradig inflammation i blodkärlen.

Läs också: Mikrofasta – därför ska du testa

Ökar det goda kolesterolet

Regelbunden fysisk aktivitet ökar det ”goda kolesterolet” HDL med cirka 8 procent och sänker nivån på triglyceriderna med 10 procent eller mer i snitt.

Allt enligt FYSS, Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling, finns som används i vården som motion på recept.

Läs också: Så ska du träna för att sänka trycket!

 Styrketräning som komplement till konditionsträning minst två gånger i veckan ger bäst resultat.
Styrketräning som komplement till konditionsträning minst två gånger i veckan ger bäst resultat. FOTO: Istock

Så tränar du för friskare blodfetter

30-45 minuters konditionsträning om dagen

Eller minst 150 minuter veckan, men bästa är att sprida ut träningen på 4-7 tillfällen per vecka.

Det ska vara minst måttligt intensiv konditionsträning, du ska bli andfådd, få ökad puls och bli varm.

Raska promenader, joggning, gympa är exempel på bra aktiviteter. Det viktiga är doser av träning och att den är minst måttlig.

Kombinera med styrketräning 2 gånger i veckan

Just för effekter på blodfetterna tycks en kombination med konditions- och styrketräning vara det ultimata.

Att man minst två gånger i veckan kompletterar med styrketräning för flertalet av kroppens stora muskelgrupper.

* Källa: Region Gävleborg

Läs också: 10 000 steg om dagen – så påverkas din kropp

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Populära ämnen på Land.se

Missa inte vår webbshop

Lär dig i din takt

Upptäck nya platser med

Läs artiklar i säsong

Till toppen