Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 6 februari 2017

Så somnar du skönt och snabbt: 2 enkla tips!

Ligger du sömnlös fast du borde ha somnat för länge sedan? Här är två naturliga och enkla tips som hjälper dig att sova bättre.

Sömnandning - kan få dig att somna gott inom en minut.
Sömnandning – kan få dig att somna gott inom en minut.

1. ”Sömnandas” – och somna inom en minut

Den amerikanske läkaren Andrew Weil har utvecklat ”sömnandning” – en enkel andningsteknik som får de allra flesta att somna inom en minut. Vissa kan behöva två minuter.

Gör så här: 

1. Tryck tungspetsen mot den övre tandradens baksida och andas ut kraftfullt med ett lite ”wooschande” ljud.
2. Stäng munnen och andas in genom näsan medan du räknar till fyra.
3. Håll sedan andan medan du räknar till sju.
4. Andas ut genom munnen igen som i början, långsamt- medan du räknar till åtta.
5. Upprepa hela övningen tre gånger. Förhoppningsvis kommer du snart att sova som en stock.

2. Sänk temperaturen i sovrummet

En sval sovmiljö, 13-16 grader, är en av de viktigaste faktorerna för en god sömn. Det visar forskning gjord på naturfolks sömnvanor i Namibia, Tanzania och Bolivia. För dem var tidpunkten för när nattmörkret eller gryningen kom inte det avgörande. Sömnen för dem inföll på dygnets kallaste/svalaste timmar. Men man ska inte frysa utan håll kroppen varm med bra täcken – det viktiga är att inandningsluften är sval, enligt Stressforskningsinstitutet.

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen