Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 29 november 2017

Så tränar du mot hjärt-kärlsjukdomar

Hellre lite och ofta än länge och sällan. Det är en enkel tumregel att hålla sig till när det gäller träning som håller hjärt-kärlsjukdomarna borta.

FOTO: Oleh_Slobodeniuk

Det är vetenskapligt bevisat att kondition minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar. Även de som förbättrar sin kondition bara lite grann minskar risken väsentligt. Dessutom, visar ny forskning, motverkar träning och kondition högt blodtryck och höga kolesterolvärden.

Läs också: Nya vetenskapliga studier bevisar: Kondition minskar risken för hjärtsjukdom

Men hur mycket behöver man egentligen träna för att det ska skydda hjärtat och kärlen från sjukdomar? Ett övergripande tips från Hjärt-kärlfonden är att försöka väva in motion som en naturlig del av vardagen.

Behövs inget gym

Du behöver alltså inte byta om och åka till gymmet för att träningen ska räknas. Även raska promenader och smygträning i vardagen har god effekt, enligt Hjärt-kärlfonden.

Här är 7 saker du bör känna till om hur mycket du bör motionera för ditt hjärtas skull. Du får även smarta tips på hur du kan smygträna i vardagen.

Läs också: Vill du leva längre? Skaffa jakthund!

7 viktiga tips om träning mot hjärt-kärlsjukdomar

1. 30-60 minuter om dagen anses räcka.

2. Anpassa träningen till din egen förmåga. Och det måste vara roligt, annars är risken stor att du inte ska vilja fortsätta.

3. Även hushålls- och trädgårdsarbete, lek och ta hand om barn räknas, men de aktiviteterna kräver att du håller på lite längre.

4. Raska promenader anses vara extra bra. När hjärtat slår lite fortare, andningen blir lite snabbare och djupare och när kroppen blir varm då vet du att du håller rätt tempo. Även cykling och exempelvis dans har bra effekt.

5. Ju högre fysisk aktivitet, desto större positiv hälsoeffekt.

6. För att nå bäst resultat med din träning är det bra att träna både kondition, styrka och rörlighet.

7. Styrketräning: För att förebygga hjärt-kärlsjukdom kan det också vara bra om du kompletterar konditionsträningen med styrketräning. Läs också: Promenera mera! 10 oväntade hälsoeffekter med att gå

Smygträna i vardagen – 7 superenkla tips

• Ta trapporna i stället för hissen

• Lämna om möjligt bilen och ta cykeln eller gå i stället

• Gå av bussen en hållplats tidigare

• Ta en promenad på lunchen

• Gå till dina arbetskamrater i stället för att ringa och mejla

• Låna eller skaffa en hund

Läs också: Träna utan att veta om det – och få rent på köpet

Källa: Härt-lungfonden

Relaterade artiklar

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen