Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 21 januari

Så undviker du viktuppgång

Bantning funkar sällan. Det är de flesta experter överens om. Gör det här enkla i stället för att hålla vikten.

 Regelbundna vanor när det gäller mat och sömn är A och O för att hålla vikten.
Regelbundna vanor när det gäller mat och sömn är A och O för att hålla vikten. FOTO: Istock

Många läkare, kostrådgivare och andra viktexperter är skeptiska till bantning. Anledningen är helt enkelt att det sällan funkar. Möjligtvis på kort sikt, men inte långsiktigt.

Vikten minskar och ökar

Enligt Kerstin Brismar, professor i diabetesforskning och en av experterna i tv-programmet Bästa dieten, är det vanligt att tappa några kilon i början av en bantningskur. Detta beror på att man förlorar vätska. Därefter går bantaren eventuellt ner ytterligare några kilon. Men när kuren är avslutad och det är dags att återgå till vanlig kost ökar kilona raskt igen. Inte sällan lägger man dessutom på sig några extrakilon.

Kroppen försvarar sig

En förklaring till detta är, enligt modern forskning, att kroppen försvarar sig mot lägre vikt. I radioprogrammet Kropp och själ beskriver Kerstin Brismar det så här: Målet för hjärnan är att fylla de fettceller som redan finns där. Och våra fettceller är konstanta till antalet. De kan vi aldrig banta bort.

Så motverkar du viktuppgång

Men det finns några saker du själv kan göra för att motverka viktuppgång. Kerstin Brismars råd är att begränsa födointaget under en begränsad tid på dygnet. Jonathan Cedernäs, läkare och forskare vid Institutionen för neurovetenskap, betonar vikten av bra sömn.

Här är en sammanfattning av deras bästa råd för att motverka viktuppgång:

1. Vänta med frukosten

Vänta en timme efter att du har vaknat med att äta frukost. Först då är hormonerna inställda på förbränning. Äter du för tidigt är hormonerna beredda att lagra i stället.

Läs också: Därför ska du inte äta frukost direkt när du vaknar

2. Ät regelbundet

Kroppen behöver veta när den ska ha sin högsta förbränning och när den får vila. Har du regelbundna vanor lär sig kroppen det. Och håll dig till frukost, lunch och middag.

3. Skippa mellanmål

Kom ihåg! Frukost, lunch och middag är det som gäller.

4. Ät inte sent på kvällen

En ätpaus på tre timmar före läggdags är lagom. Jonathan Cedernäs menar att det är bättre för vikten att äta när det är ljust ute. Vår biologiska klocka är inställd på förbränning då.

5. Ta hand om sömnen

När den biologiska klockan rubbas förbränner vi inte lika bra. Till exempel fungerar organen som ska ta hand om blodsocker och förbränning sämre vid sömnbrist. Sover man dåligt blir dessutom impulskontrollen sämre, menar Jonathan Cedernäs. Vi får då svårare att säga nej till snabba kolhydrater som godis och sötsaker. Även stress är en riskfaktor för övervikt.

Läs också: Så somnar du skönt och snabbt

6. Väg dig

Eftersom hjärnan vill fylla på de fettceller du har (och aldrig kan bli av med) så är det väldigt lätt att kilona smyger sig på igen efter en viktnedgång. Håll regelbuden viktkoll med hjälp av en våg.

Källor: SVT, SR

Läs också: Håll koll på vikten med enkla 80/20-metoden

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen