Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 27 juli 2018

Så vet du om du dricker tillräckligt i värmen

Känner du dig trött och har huvudvärk eller yrsel? Då kan du ha drabbats av vätskebrist. Men det är lätt att kolla om du dricker lagom mycket.

 Håll koll på hur mycket vatten du dricker i värmen!
Håll koll på hur mycket vatten du dricker i värmen! FOTO: Istock

I värmen får kroppen jobba hårt för att hålla kroppstemperaturen runt 37 grader. Det gör den genom att öppna porerna och släppa ut vätska i form av svett.

Vid avdunstningen av svetten kyls kroppen ned. Då förlorar kroppen vätska som behöver ersättas.

Läs också: Vätskeersättning – så gör du din egen

Så mycket vatten ska du dricka

Det finns dock inga samstämmiga uppfattningar om hur mycket man behöver dricka. Det varierar från person till person och beror på vad vi gör, om vi är väldigt aktiva eller helt stillasittande.

Den vanligaste rekommendationen är ungefär två liter vatten per dag när det är varmt.

Mats Rundgren är universitetslektor och forskare vid institutionen för fysiologi och farmakologi vid Karolinska Institutet. Han anser att vi normalt behöver en och en halv till två liter per dygn.

Men om man jobbat hårt i en varm miljö kan vi behöva upp till fyra liter vatten.

Läs också: Så klarar du som är äldre den farliga värmen

Färgen på urinen

Mats Rundgrens bästa råd är att vi håller koll på färgen på urinen. Om kisset är mörkt eller har en ton av orange så dricker du förmodligen för lite vatten. Men om du kissar några gånger per dag och urinen är ljusgul så har du druckit lagom mycket.

Det är också viktigt att lyssna på sin kropp. Om du känner dig trött, har huvudvärk, yrsel eller är förstoppad så kan det vara tecken på att du inte fått i dig tillräckligt mycket vätska.

Bra mat i värmen

Frukt och grönsaker är ett bra sätt att få i sig vätska. Både kalla och varma soppor är också bra mat i värmen.

Var uppmärksam på om barn, gamla och sjuka får i sig tillräckligt med vatten. När det är varmt behöver vi dricka även om vi inte känner oss törstiga.

Läs också: Så klarar du hälsan i värmen – 6 viktiga råd

Relaterade artiklar

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen