Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 25 januari

Självhjälp vid tvångstankar

De allra flesta har någon gång haft jobbiga tvångstankar. Om de blir alltför besvärliga kan man behöva proffshjälp. Men det finns några saker du kan prova att göra själv.

 När tvångstankar blir till ett hinder i vardagen är det dags att göra något åt problemet.
När tvångstankar blir till ett hinder i vardagen är det dags att göra något åt problemet. FOTO: Istock

Stängde jag verkligen av spisen? Bäst att kolla en extra gång. För säkerhet skull. Och igen, och ännu en gång…

Jobbiga tvångstankar

De allra flesta av oss har någon gång plågats av jobbiga tankar som leder till att man tvångsmässigt ”måste” göra vissa saker – kolla om ytterdörren är låst, tvätta händerna eller att ställa saker i en viss ordning.

Går över styr

Oftast är de inte värre än att man kan leva med dem. Men när de går över styr, blir till hinder i vardagen och ofta framkallar ångest kan det finnas anledning att göra något åt problemet, som även kallas för OCD och står för obsessive compulsive disorder.

Behöver hjälp

Om besvären är stora och påverkar din vardag negativt bör du uppsöka läkare. Många vårdcentraler erbjuder KBT-terapi som har visat sig fungera bra för att lindra eller till och med bli kvitt tvångstankar.

Läs också: Slipp stress, oro och ångest – enkel metod

6 råd som kan vara till hjälp

Här är några konkreta råd från e-hälsoföretaget Pratamera.se. De utgår från just KBT-terapi som kan lindra besvären:

1. Skaffa kunskap om tvångstankar

En bra start är att skaffa kunskap om vad tvångstankar är. Kunskap kan lugna genom att du får förståelse för vad som händer när tvångstankarna kommer och varför.

2. Sätt upp mål för att slippa tvångstankar

Gör en lista med de situationer eller saker som framkallar obehag och ångest och som triggar igång dina tvångstankar. Skatta din nivå av ångest där 0 = inget obehag och 100 = maximalt obehag.

3. Träna genom att utsätta dig för obehagen

Du kan övervinna dina besvär genom att utsätta dig för det jobbigt. Utgå från din 0–100-skala och börja på nivån 30–40. Arbeta dig sedan uppåt mot 100.

Ta gärna hjälp av en vän när du utsätter dig för det jobbiga och ta en nivå i skalan åt gången. Stanna kvar i obehaget till ångesten har minskat påtagligt och öva regelbundet.

4. Tänk nolltolerans

När du exempelvis får en tanke på att spisen inte är avstängd får du ångest. För att bli av med obehagskänslan har du ”löst” det genom att kolla spisen igen och igen och du hamnar i en ond cirkel. Men du löser inte problemet långsiktigt genom att kolla spisen en gång till. För att bli kvitt ångesten eller obehagskänslorna är det nolltolerans mot tvångshandlingar och ritualerna som gäller. Du måste öva dig på att inte göra dem. Och det krävs övning. (Se punkt 6.)

5. Involvera vänner, nära och kära

Berätta för närstående om dina besvär och att du har bestämt dig för att göra något åt problemen. Det underlättar för både dig och din omgivning. Det är nämligen vanligt att anhöriga ”hjälper” dig att undvika det som är svårt för dig. Men det stjälper snarare än hjälper. Du måste själv uppleva obehaget för att komma över det. Be dina anhöriga att uppmuntra dig när du utsätter dig för det jobbig i stället för att be dem lösa problemet.

6. Acceptera

Träna på att acceptera att dina tankar och känslor är precis som de är. Utan att värdera dem. Om du accepterar att du upplever det du upplever i stället för att tillfälligt lindra genom att exempelvis kolla spisen ännu en gång, kan ångesten på sikt minska. Acceptera, men kämpa inte emot.

Men tänk på att ångest är en naturlig del av livet, du kommer inte bli kvitt den helt och hållet. Men genom att träna på att acceptera dina besvär så blir de mindre ångestladdade.

Lindra tvångstanken

  • Stanna upp.
  • Observera vad du tänker och känner.
  • Försök att acceptera det du upplever utan att värdera.
  • Låt tankarna passera och släpp taget om dem.

Källor: Vårdguiden, Doktorn.com, Pratamera.nu

Läs också: Misofoni – Därför gör vissa ljud dig galen

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen