Gå till innehåll

Meddelande:

Det ser ut att vara tekniska problem just nu.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 15 December 2017

Slipp ryggvärk i traktorn – expertens bästa tips

Har du värk i nacke och rygg? Det finns en hel del du kan göra för att slippa ha ont av traktorn och ladugården.

FOTO: Foto: Istock

Johan Krohn vet. Han är expert på lantbrukarnas arbetsmiljö. Hans recept mot ont är förebyggande och träning.

Som lantbrukare har man ofta två sorters problem: ensidigt, ibland stillasittande, arbete, som att köra traktor – och tunga lyft som kan ge skador.

– Nummer ett är att se över sitt arbete, säger Johan Krohn.

Läs också: Traktorintresset för samman byborna: ”Man har inte bråttom”

Ta hjälp av blanketter

Du vet säkert att du har ett hårt jobb. Men hur hårt? Det finns sätt att mäta som kan fungera som ögonöppnare för dig själv.

– Arbetsmiljöverket har två blanketter där man kan fylla i hur många tunga lyft man gör varje dag, eller hur många upprepade smålyft. Hamnar du över 50 poäng kan du räkna med att få problem, säger han.

Ryggproblem brukar komma ikapp den starkaste.

Ta hänsyn till stolen

Nummer två är arbetsmiljön.

– Egentligen börjar det redan när man köper traktor. Många gånger tänker vi fel då vi köper nya maskiner. Vi kanske är intresserade av hästkrafter och varvtal, men lägger ogärna några tusenlappar extra på en bra stol och hyttfjädring som minskar vibrationerna. Det är feltänkt. Du är själv en ekonomisk faktor som måste vårdas, säger Johan Krohn.

Läs också: Så blir du av med ryggskottet – expertens 7 tips

Byt ställning

Att jobba från 05 till 22 är inte heller någon bra idé, även om det känns nödvändigt i bland.

– Ta åtminstone pauser. Sträck på rygg och nacke och hela dig några minuter varje timme, säger Johan Krohn.

Han får medhålla av Ander Jansten på Adolf Fredriks Fysiocenter.

– Pauser, lätt stretch och vardagsmotion hjälper.

Övningar som hjälper

Men ibland måste du göra tunga lyft. För att slippa vrickningar och slitningar i lederna vid tunga lyft behövs muskler som klarar snabbt, hårt tryck, som uppstår när man till exempel gör ett snabbt lyft, halkar, eller rycker tag i något.

Det räcker med några få övningar. Strunta i statiska övningar – som Plankan – de gör dig uthållig, inte stark.

– Marklyft med fri vikt belastar alla bålens muskler. Att slå med en slägga eller kasta en tung medicinboll åt sidan kan också vara bra, liksom benlyft, för magen, anser Michail Tonkonogi som är professor på högskolan i Dalarna.

Tänk långsiktigt: Börja med så bekvämt lätta vikter att det inte tar emot att göra övningarna igen om några dagar. Öka vikterna sakta.

Läs också: Håll dig i form med träning på gården – bästa övningarna

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 31 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Detta är premium-innehåll. Läs mer om vår premiumjournalistik!

Vill du läsa vidare?

från 135:- /mån

Bli medlem i LRF

  • Du får Sveriges största företagarorganisation i ryggen. LRF jobbar för landsbygdens framtid.
  • Land Lantbruk/Skogsbruk och familjetidningen Land ingår, både print och digitalt.
  • Dessutom en rad andra förmåner och erbjudanden.
från 100:- /mån

Prenumerera på Land

  • Land är som en god granne: Glad, inbjudande, varm och kunnig.
  • Land är också landsbygdens unika lokala röst för hela landet
  • De uppskattade hemma-hos-reportagen och de spännande livsödena är en självklar del av tidningen.
Till toppen