Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 9 april 2017

Slow-trenden 2.0: Därför är långsamt (fortfarande) smartast

Odling, fotvandring, långkok. Slow har inget med slö att göra. Bara smart. Så dra i handbromsen. Här får du 8 långsamma tips för ett skönare liv.

Bild 1/4 FOTO: Mostphotos
Bild 2/4
Bild 3/4
Bild 4/4

Det började med Slow Food för drygt 25 år sedan. En maklig revolution som fick efterföljare som Slow sex, Slow fashion, Slow motion (träna långsamt), Slow cities och Slow travel.

Längtan efter något hållbart

Ordet slow står här för en längtan efter något mänskligare och mer hållbart. Mindre stress och mindre konsumtionshets. Köpgallerior och storstadsstress – nej tack! För slow handlar om att ta till vara av varje ögonblick, njuta och ta sig tid.

Blir mer effektiv

Men långsamheten handlar inte om slö eller ineffektiv. Tvärt om. Att strosa i skogen kan nämligen ge energi till hjärnan och göra dig ännu smartare och effektivare. Och Slow Food med långkok som står och puttrar i timmar sköter sig själv medan du hinner göra annat.

I vår digitala tid, där tillvaron verkar surra allt snabbare, är det många som drömmer om något som är på riktigt, genuint, äkta och beständigt. Gärna kopplat till tradition, kunskap från förr och landsbygd.

Här är några trendiga exempel:

• Gårdsbutiker med närproducerade råvaror.

• Hantverk och kunskap från förr.

• Ekologiskt, kretsloppstänkande och miljövänligt.

• Tågresor i lugn och ro i stället för snabba flyg.

• Fjällvandringar, cykling, svampplockning.

• Trädgård och odling.

• Självförsörjning.

• Återbruk och gör det själv.

• Ha egna höns och bin.

• Yoga, mindfulness.

Slow 2.0 – 8 långsamma tips

1. Slow food

Laga mat långsamt och ät länge. Trenden startade i Italien för 25 år sedan som en protest mot snabbmat. Begreppet kom efter hand att handla om att höja medvetenheten om både mat och livskvalitet. Lokala traditioner och råvaror blev nyckelord. Nu är gårdsbutiker, långkok, surdegsbak, mjölksyra grönsaker, sylta, safta och lägga in hetare än någonsin.

2. Slow travel

Res långsamt. Detta är motsatsen till att flyga tur och retur till New York och under tre hektiska dagar shoppa och besöka turistanläggningar. Slow Travel handlar om att ta dagen som den kommer. Gärna vandra till fots. Och stänga av mobilen.

3. Slow sex

Ha sex länge. Slow sex är ett begrepp som har tantra-yogan som ursprung. Syftet är att förlänga och fördjupa såväl njutningen som närheten.

4. Slow cities

Flytta till en småstad. Slow Cities är en avknoppning från slow food-rörelsen som tror på städer med max 50 000 invånare. Här är omsorg om den inre miljön lika viktig som den yttre.  Sverige har flera städer i lämplig storlek, enligt rörelsen, och Falköping är certifierad som cittaslow = långsam stad.

5. Slow motion

Träna långsamt. Passar dig som vill kombinera konditionsträningen med långsam och djup andning. Yoga i olika former, pilates, qigong och tai chi är några exempel på träning som handlar om balans mellan kropp och själ, andning och meditation.

6. Slow fashion

Behåll stilen. Hållbarhet, ekologiska material, hög kvalitet och basplagg är ledord. Den som väljer slow fashion väljer kläder som varar längre, både av omsorg om miljön och om kvaliteten. Second hand, vintge, klädbibliotek och hyrkläder är andra uttryck för Slow Fashion.

Läs också: Helt nya kläder i garderoben OCH renare miljö – här är tricket!

7. Slow TV

Titta länge. För några år sedan gjorde norsk TV rekordsuccé med en brasa som brann i åtta timmar. Långstickning och 7 timmar Hurtigrutten är andra lyckade snigelsatsningar. En annan variant av Slow TV är att grotta ner sig i soffan med alla säsonger av Skam, en annan Norsk TV-succé. Och se dem i ett streck!

8. Slow aging

Ät grönt. Forskning visar att vi åldras olika snabbt. Vid 38 år är en del fortfarande i 20-årsåldern, rent biologiskt, medan andra nästan är pensionsmässiga, visar en studie från Nya Zeeland. Enligt forskningen så beräknas generna bara bidra med 20 procent till i vilken takt vi åldras. Receptet för att åldras långsammare är, enligt expertisen, inte helt överraskande: rök inte, ät frukt och grönt och rör på dig så mycket du kan.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 41 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen