Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 23 januari 2017

Smarta "bonnaträningen"! Så får köttbonden byborna i toppform

Ida Jansson är köttbonden som kombinerar slitet i lantbruket med att vara byns personliga tränare. Hemma på ladugårdsbacken peppas byborna att träna med allt från traktordäck till höbalar.

Bild 1/3
Bild 2/3
Bild 3/3

Gården i Stora Målen, där Ida bor med sin familj, ligger långt från närmaste större tätort. De flashiga gymmen lyser med sin frånvaro, men trakten är rik på djupa skogar, ängsmarker och slingriga grusvägar. Och så finns förstås traktordäck, mjölkslangar och massor av andra potentiella träningsredskap hemma på gården. Så mycket mer behövs inte för ett lyckat pass, enligt Idas träningsfilosofi.

Gruppträning för folk i bygden

Ja, plus en dos kreativitet då förstås.

– Det är bara fantasin som sätter gränser, säger hon och ler brett.

Ida Jansson driver lantbruket på Stora Målen tillsammans med sin sambo men har de senaste åren satsat på en annorlunda sidoverksamhet. Hon är nämligen personlig tränare, och håller i populära gruppträningspass för folk i bygden.

Pass i nedlagda skolan

Flera gånger i veckan kör Ida ­styrke- och pulspass i den nedlagda byskolans gympasal och hon har även dragit i gång ”bonnaträning” hemma på gården. På senare tid har programmet utökats med särskilda pass för seniorer, med fokus på balans och stabilitet.

– Jag har fått mycket positiv respons. Många är tacksamma för att de slipper åka i väg för att träna, ­säger Ida ödmjukt.

Tränar med höbalar

När Ida håller i taktpinnen blir inget pass det andra likt. På bonnaträningen, ett koncept som Ida hittat på själv, kan man lika gärna hålla till i familjens trädgård som på en äng långt in i skogen. Så långt ifrån en dammig gymlokal man kan komma – men minst lika utmanande. Med hjälp av allt från kettlebells till höbalar peppar Ida deltagarna att ta sig an en lång rad tuffa crossfit-inspirerade övningar.

När det är långt till gymmet gäller det att vara kreativ. Foto: Caroline Petersson
När det är långt till gymmet gäller det att vara kreativ. Foto: Caroline Petersson

Ida har lagt till träningsredskap från gårdsmiljön. Under en bonnaträning kan hennes adepter få göra olika varianter av benböj, armhävningar och sit-ups på traktordäck – eller rent av dips längst fram på själva traktorn.

Inspirerad av militärträning

En av de tuffare övningarna är den där deltagarna ska rusha upp och ner för en backe – samtidigt som de försöker stoppa varandra med hjälp av gamla mjölkslangar från ladugården.

– Bonnaträningen är inspirerad av ett militärträningspass jag var på i Norrköping en gång, förklarar Ida.

Eget gym i boden

När Land hälsar på en kylslagen vinterdag har Ida, vid 11-tiden på förmiddagen, redan hunnit med en stor del av dagens bestyr. I en lantbrukares vardag ingår tidiga mornar och för Ida, som helst vill hinna träna innan hon väcker barnen, börjar dagen ännu tidigare. Ofta ute i boden, som hon inrett till ett eget gym.

Ida har inrett ett egen gym i en bod på gården. Foto: Caroline Petersson
Ida har inrett ett egen gym i en bod på gården. Foto: Caroline Petersson

– Jag brukar gå upp vid fem–halv sex-tiden och kör ett pass. Det kan bli en hundpromenad, löpning eller ett styrkepass. Det är oftast olika, jag tycker att det är jättetråkigt att alltid köra samma grej.

Jobbet kräver styrka och uthållighet

Går det för långt mellan passen blir Ida trött och lättirriterad och får svårare att orka med det höga tempot på gården. Med fyra barn, två hundar, katter och 200 köttdjur finns sällan tid att stanna upp och vila. Styrka och uthållighet behövs dessutom för att klara av att lyfta tungt, flytta djur eller hantera trilskande maskiner.

– Ju bättre kondition man har, des­to mer orkar man. Allt blir mycket lättare. , säger Ida och skrattar.

Sveriges starkaste kvinna

Ida är tävlingsmänniska och sätter gärna upp höga mål för sig själv. Förr sysslade hon med fotboll och fälttävlan, nu är det tunga lyft som gäller. Vid flera tillfällen har hon ställt upp i strong woman-tävlingar, däribland ”Sveriges starkaste kvinna”.

Behöver inte vara krångligt

Men minst lika roligt tycker hon att det är att se andras ryggar rätas och självförtroende höjas i takt med att de kommer i gång med sin träning. Kropp och själ hänger ihop, menar Ida, och motion är ett bra recept mot ganska mycket i livet. Och det behöver inte vara så krångligt. Huvudsaken är att man rör på sig.

– Bättre att gå en promenad i skogen varje dag än en timmes hårt gympass i veckan.

Idas 3 bästa träningstips

Ida Janssons "bonnaträning" får byborna i topptrim. Foto: Caroline Petersson
Ida Janssons ”bonnaträning” får byborna i topptrim. Foto: Caroline Petersson

Som lantbrukare behövs både uthållighet och kondition men det är inte så lätt att hinna/orka träna. Här är några av Idas bästa tips för att orka hålla i gång:

1. Vardagsträna. Om du inte hinner med något riktigt träningspass, passa på att pausa ibland under arbetsdagen och gör några övningar. Gör utfallssteg, upphopp eller armhävningar under några minuter.

2. Sätt inte upp för höga mål. I dag tänker många allt eller inget, man ska helst träna hårt sju dagar i veckan. Men två dagar i veckan räcker och det viktigaste är att man får upp lite puls någon gång varje dag.

3. Ge dig ut i skogen! Skippa landsvägen eller löpbandet och ta dig rätt genom skogen i stället! Promenera eller jogga. Ett bra sätt att få hela kroppen att jobba och få upp pulsen. Skaffa en rejäl pannlampa för att även kunna ge dig ut på vinterkvällarna.

Äter sex mål om dagen

Namn: Ida Jansson
Bor: På gården Stora målen, som ligger i Uknadalen i norra Västerviks kommun.
Gör: Jobbar som lantbrukare och träningsinstruktör.
Familj: Sambo och fyra barn, två hundar och två katter.
Då tränar hon: Oftast tidigt på mornarna.
Matvanor: Äter sex mål om dagen: frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmat. Förespråkar riktig, hemlagad mat och nyttiga snacks, till exempel bärdrinkar eller rawbollar (energibollar som kan innehålla till exempel nötter, frukt och frön). ”Många som tränar mycket äter för lite”, menar Ida.

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen