Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 30 november 2018

Migränsjuka Sofia: ”Räddningen är att ha full koll på sömn, kost och träning”

Sofia Wiksten har provat de flesta mediciner mot migrän. Men det var först när hon började leva ett inrutat liv med full koll på sömn, kost och träning som migränen blev bättre.

 När Sofia Wiksten håller full koll på kost, sömn och träning drabbas hon mer sällan av migrän.
När Sofia Wiksten håller full koll på kost, sömn och träning drabbas hon mer sällan av migrän. FOTO: Istock/Privat

Migrän är en neurologisk sjukdom som nästan alltid är ensidig och ofta förenad med ljud- och ljuskänslighet, illamående, kräkningar och ibland också med halvsidig domning i armar och ben. Ett anfall varar oftast 4-72 timmar.

Inrutat liv mot migrän

Så här berättar Sofia Wiksten, 42, som hade migrän i stort sett varje dag. Ett inrutat liv med full koll på sömnen, kosten och träningen håller sjukdomen i schack.

”Så fort jag slappnade av kom migränen”

”Jag hade huvudvärk redan som liten. Mamma brukade ge mig magnecyl utblandad i pressad apelsin, men det hjälpte aldrig.

Med tiden lärde jag mig att det enda som fungerade var att försöka somna på kvällen och vänta till nästa dag. Då brukade huvudvärken och illamåendet vara borta.

Från puberteten fick jag oftast ont i huvudet precis före mens. Med vuxenskapet följde en hel del stress och höga krav vilket förvärrade huvudvärken. Så fort jag slappnade av kom migränen, det vill säga i stort sett varje helg.

Jag har trasslat mig igenom hela sortimentet av receptfria och receptbelagda läkemedel och även testat akupunktur, sjukgymnastik, massage, naprapati och en mängd olika träningsformer.

För tio år sedan hittade jag en dyr nässprej mot migrän som funkade. Jag tog den allt oftare och insåg att det blivit för mycket. Jag behövde avgifta mig och hitta grundorsaken till mina migränanfall för att sätta in stöten där.

Nu har jag lärt mig att jag måste leva ett otroligt inrutat liv med ordning på sömn, kost och träning. Jag behöver träna mycket men på rätt sätt. Stötiga aktiviteter, som ett boxningspass eller att jogga på asfalt, kan trigga migränen. Tabata, cirkelfys och att träna med vikter funkar däremot.

Jag behöver fyra träningspass i veckan, varav tre svettiga och ett yogapass. På helgerna går jag långa promenader i dagsljus. De veckor jag inte får till träningen bra börjar spänningarna omedelbart byggas upp.

Jag äter mycket vegetariskt och relativt kolhydratsnålt för jag har märkt att jag mår bättre då. Jag älskar kaffe men begränsar mig till tre koppar om dagen eftersom koffeinet triggar migrän. Det är också viktigt att jag dricker tillräckligt med vatten. Blir jag uttorkad får jag direkt huvudvärk.

Jag jobbar hela tiden aktivt för att undvika stress, både på jobbet och hemma, och har blivit mycket bättre på att göra en sak i taget.

Håller jag det här strikta schemat kan jag ha ganska bra kontroll på migränen. Nu kan det gå veckor mellan anfallen. Att leva såhär rutinmässigt är faktiskt inte särskilt svårt och jag tycker inte att jag offrar något. Tvärtom så är jag ju snäll mot både kroppen och själen genom att leva som jag gör nu.” Läs också: Träna bort ryggvärken – 7 övningar med gymboll

Sofia Wiksten

Ålder: 42 år.

Bor: I Uppsala.

Familj: Man och två barn.

Yrke: Jobbar med HR.

Intressen: Natur, mat, vin, träning. Doftnörd, älskar parfymer!

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen