Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 1 mars 2018

3 groddar som ger extra energi

De är sprängfyllda av vitaminer och antioxidanter. Så här fixar du 3 groddar som ger extra energi!

De är som koncentrat av näringsämnen. En broccoligrodd innehåller till exempel mångdubbelt högre halter av antioxidanter och vitaminer per gram än en fullvuxen broccoli.

Bönor, linser och frön

FOTO: Istock

Samma sak gäller andra groddar. Och de är perfekta att kultivera hemma under vinterhalvåret för att få en nyskördad vitaminkick.

Det går att använda bönor, linser och frön.

3 uppiggande groddar!

1. Broccoligroddar

FOTO: Istock

Extremt rika på det kraftfulla ämnet sulforafan som i flera studier visat sig kunna hämma cancercellers tillväxt och motverka typ 2 diabetes. Dessutom rika på C- och B-vitaminer och mineraler som magnesium.

Gör så här: Så fröna tunt på ett hushållspapper och ställ dem ljust. Efter 3-7 dagar är groddarna färdiga att äta.Läs också: Så lätt odlar du egna groddar – i durkslaget

2. Mungbönsgroddar

FOTO: Istock

Ganska lätta att grodda och anses väldigt nyttiga och stärkande. De är rika på fibrer, C-och D-vitamin, samt vitamin B17, folsyra och kalcium. Är krispiga och goda i sallader.

Gör så här: Skölj mungbönorna, blötlägg dem i vatten i åtta timmar för att mjuka dem.

Skölj igen och lägg i en stor glasburk. En tiondels bönor och nio tiondelar vatten, eftersom bönorna sväller rejält när de groddar.

Ställ mörkt i minst 12 timmar. Häll sedan av vattnet, ställ burken upp och ned över en sil.

Låt stå i 3-4 dygn och skölj groddar 2-3 gånger per dag. Skölj sedan av groddarna en sista gång när de är klara.

Läs också: Odla inne under lampa – 8 spännande sorter du kan äta

3. Alfalfagroddar

FOTO: Istock

Brukar kallas groddarnas grodd för att den är så full av nyttigheter. Förutom mycket C-vitaminer och mineraler även fytoöstrogener och aminosyror.

Gör så här: Lägg en matsked frö i en stor glasburk eller groddningsburk – häll över 2,5 dl ljummet vatten.

Täck med tunt tyg och låt stå över natten, de sväller mycket. Sila bort vattnet, skölj med rent, ljummet vatten, låt rinna av. Lägg tillbaka i fröna i burken, täck och ställ lätt lutande.

Låt stå 2-6 dygn och skölj 2-3 gånger per dag och innan du äter dem.

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen