Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 14 januari

Bli kvitt ditt mobilberoende

Upp till var tredje minut kontrollerar vi mobilen. Beteendet stjäl så väl arbetstid som chanser till verklig vila. Här är expertens bot mot beroendet.

 Märker du att du sitter och kollar i mobilen i stället för att prata med den du äter middag med? Du kan vara beroende.
Märker du att du sitter och kollar i mobilen i stället för att prata med den du äter middag med? Du kan vara beroende. FOTO: Istock

En genomsnittlig mobilanvändare kontrollerar sin smarta telefon 300 till 350 gånger per dag – det vill säga upp till var tredje minut, vilket också Veckans Affärer har rapporterat om.

Mobilbranschens aktörer är väl medvetna om mekanismerna som gör att de ständigt lyckas stjäla vår tid och uppmärksamhet. Beroendeexperten och terapeuten Patrik Wincent, känd från tv-programmet Lyxfällan, arbetar med att minska det han kallar för digital stress.

– Varje gång vi öppnar skärmen får vi en känsla av välbehag. Det är ingen slump att det fungerar så. Signaler, pling, vibrationer, notifikationer kickar igång hjärnans belöningssystem.

Mobilsurf stjäl arbetstid

Studier har visat att upp till två timmar per arbetsdag läggs på privat surf.

– Mobilen kan ha ersatt den gamla kaffe- eller ciggpausen, nu går vi in på sociala medier för avkoppling. Men problemet är att det blir ett missbruk. Optimal vila får vi först när vi går från skärmen, säger Patrik Wincent.

Tillsammans med sin partner Patrik Fondberg har han tagit fram en checklista med symtom på att man är mobilberoende. Hur många stämmer in på dig?

Läs också: Så mjukar du upp ”mobilnacken” – 3 sköna övningar!

Varningstecken för mobilberoende

  • Panik när telefonen är borta. Du letar och letar, vänder upp och ned på väskan och ber någon att ringa upp. Varje minut utan mobilen gör dig stressad och orolig.
  • Läser jobbmejl på fritiden. När en notifikation om ett nytt mejl lyser upp skärmen öppnar du den även om du är mitt i en film, på dejt eller fikar med vänner.
  • Huvudvärk och sömnsvårigheter. Skärmljus dagarna i ända kan leda till besvärlig huvudvärk. Surfar du på mobilen i sängen innan läggdags blir det svårare att somna.
  • Inbillade vibrationer i fickan. Flera gånger om dagen tycker du dig känna hur mobilen vibrerar eller hör ett avlägset pling. Du plockar givetvis upp telefonen för att kontrollera – men har fel.
  • Messar i stället för att prata. Du föredrar att skicka sms framför att prata öga mot öga. Det är bekvämt och mindre skrämmande.
  • Tar med mobilen till toaletten. En två minuter lång kisspaus förvandlas lätt till en kvart. Du passar på att slösurfa under tiden.
  • Gör ständiga uppdateringar. En ny profilbild, en post på Instagram, en snapchat till en kompis och en statusuppdatering på Facebook är alla sätt att själv hålla ditt flöde uppdaterat – och potentiellt få nya reaktioner och notifikationer.
  • Dålig hållning och uppsikt. Din blick är ständigt riktad ned mot mobilhanden och du går rakt ut i gatan utan att se dig om. Mobilen har gjort dig sned i kroppen och mindre uppmärksam på omgivningen.

Källa: Fondberg & Wincent

Bli fri från mobilberoendet

Stäng av mobilen på rasten

Möten, raster och promenader är mobilfria stunder då du stänger av mobilen helt. Detsamma gäller även när du ska träna eller träffa vänner. Var i stället närvarande i stunden som du redan avsatt din tid till.

Lägg bort mobilen när du äter

Låt mobilen ligga med skärmen nedåtvänd någon annanstans i rummet när du äter. Njut av din mat och motstå frestelsen att skrolla eller gå in på sociala medier.

Inga sociala medier på arbetstid

I vissa jobb ingår det att hålla koll på företagets konton. Har du ett sådant kan du bestämma dig för att logga ut från dina privata sidor under arbetstid. Behöver du inte vara aktiv på sociala medier i arbetet, avstå helt.

Lämna mobilen hemma

Gå en promenad och lämna mobilen hemma. Öva dig på att i stället titta upp och ta in din omgivning. Vill du fotografera – använd en kamera.

Kommunicera öga mot öga

Gå bort till din kollega i stället för att skicka mejl. Boka in en dejt i stället för att skriva massa meddelanden. Att möta människor öga mot öga ger dig mer i längden.

Inför mobilfri zon i sovrummet

Det skarpa ljuset från displayen gör det svårare att somna. Köp en väckarklocka och bannlys mobilen från nattduksbordet.

Single-task i stället för multi-task

Kanske behöver du inte lyssna på en podcast, scrolla sociala medier och fundera ut nästa uppdatering på en och samma gång. Fokusera på en sak i taget.

Källa: Fondberg & Wincent

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen