Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 13 april 2017

Tarmens 7 värstingar – detta ska du undvika!

Mag- och tarmsystemet gör ett viktigt jobb för hela kroppen. Så var snäll mot det. Genom att hoppa över eller minska på vissa livsmedel kan du få en lugnare och gladare mage.

Bild 1/2 FOTO: Istock
Bild 2/2

1. Rött kött

Det finns många anledningar att äta mindre kött, särskilt av den röda sorten. Rött kött har nämligen visat sig gynna bakterier i tarmen (Bilophila Wadsworthia, som har en koppling till inflammation och tarmsjukdom.

2. Mättat fett

Personer som äter mycket mättat fett, från exempelvis kött och mjölkprodukter, har generellt en sämre bakteriemix i tarmen än personer som i stället äter mycket kostfibrer. Minska alltså gärna på fettet om du äter mycket av det, och ersätt med till exempel grova, fiberrika grönsaker, baljväxter, frukt, havre och korn. Här kan du läsa mer om detta.

Precis som rött kött gynnar mättat fett bakterien Bilophila Wadsworthia.

3. Högprocessad mat

Tarmfloran hos storätare av snabb- och färdigmat, exempelvis sådan som erbjuds hos hamburgerkedjorna, har ofta en bakteriesammansättning som sammanfaller med inflammatoriska tillstånd i kroppen.

En del förtjocknings- och stabiliseringsmedel tycks också ha negativ tarmpåverkan. Amerikanska forskare har bland annat sett att ämnena E466 (cellulosagummi) och E433 (Polysorbat 80) stört tarmfloran hos möss. De fick problem med läckande tarm och inflammation. Analyser av mössens bajs visade också att de som fått tillsatserna i sin mat har en mindre varierad bakterieflora än de som fick ”vanlig” mat.

Här behövs dock mer forskning på människor och på fler typer av förtjockningsmedel. Det är inte säkert att människor också blir sjuka av de olika ämnena.

4. Stillasittande

Fysisk aktivitet tidigt i livet stimulerar mikrobiell aktivitet i tarmen. Det i sin tur verkar kunna ge långsiktigt positiva effekter på hjärnhälsa och metabolism. Ännu ett skäl att röra på sig är att tarmarna får lättare att göra sitt jobb när vi står eller går än när vi sitter hopsjunkna på en stol.

5. Antibiotika

Antibiotika är ibland ett nödvändigt ont för att slå ut sjukdomsgenererande bakterier. Men behandlingen är inte oproblematisk, så diskutera och våga fråga din läkare om det kan finnas något alternativ.

En av biverkningarna är utslagen tarmflora. Antibiotikan tar tyvärr död även på nyttiga bakterier i mage och tarm. I svåra fall kan en så kallad fekal transplantation, där avföring från en frisk person sprutas in direkt i tarmen, vara det enda effektiva sättet att återställa balansen.

Laktobaciller, särskilt vissa typer, verkar kunna hjälpa till att få ordning på magen igen både under och efter en antibiotikakur. Laktobaciller finns till exempel i syrade grönsaker, salami, vissa ostar samt yoghurt och fil med tillsatt, levande bakteriekultur. Det är bra att få i sig många olika laktobaciller, inte bara en sort!

6. Större mängder alkohol

I måttlig mängd kan alkoholhaltiga drycker, särskilt rött vin, vara positivt för bakterierna i mage och tarm. Men det är ingen anledning att hälla i sig flera glas var och varannan kväll. Dricker du för mycket försvinner den positiva effekten.

7. Snabba kolhydrater

Ris, socker, vitt mjöl och andra livsmedel rika på snabba kolhydrater är i större mängd är inte det bästa för mage och tarm. De gynnar inflammationsdrivande bakterier samt kan kopplas till hjärtsjukdom, cancer och IBS.

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen