Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 23 mars

Sömnexperten: Exakt så varmt ska du ha i ditt sovrum

Nu verkar det vara fastlagt. Exakt den här temperaturen ska du ha i ditt sovrum för att gynna din hälsa, ekonomi och miljön.

 Sänk temperaturen. Du har troligtvis för varmt i sovrummet.
Sänk temperaturen. Du har troligtvis för varmt i sovrummet. FOTO: Istock

”Stäng fönstret, jag fryser”, ropar du huttrande under täcket. För nu har din sängkamrat gjort det igen, öppnat den där förtretliga glipan i fönstret som förvandlar ert mysiga sovrum till rena kylskåpet.

Ja, så där kan det gå på. Kväll efter kväll. Men frågan är vem som har rätt. Vilken sovrumstemperatur är egentligen den perfekta för en god natts sömn?

Ditt sovrum är för varmt

Nu verkar denna eviga fråga äntligen ha fått sitt slutgiltiga svar. Det är den amerikanska läkaren James Hamblin som har gått till botten med temperaturfrågan.

Och det han har kommit fram till och skriver om i The Atlantic är kort och gott: Ditt sovrum är för varmt!

Påverkar hälsa och ekonomi

Så här ligger det till, menar James Hamblin:

Temperaturen i sovrummet har en tydlig koppling till vår sömnkvalitet. Men inte bara det. Även våra kognitiva förmågor, som minne och medvetande, vår ekonomi och även miljön anses hänga ihop med sovrumstemperaturen.

Här är några hälsokonsekvenser av att ha det för varmt i sovrummet:

1. Varmt sovrum gör dig stressad

James Hamblin refererar till forskning som visar att personer som sover i ett varmt sovrum vaknar med högre nivåer av stresshormonet kortisol i kroppen än de som sover kallt.

2. I ett varmt sovrum sover du färre timmar

Människor med sömnproblem fick i en studie sova i 16 grader respektive 24 grader i rummet. I det kalla sovrummet blev sömnen längre.

Samma studie visar att när testpersonerna sov i kallare sovrum vaknade de piggare och mådde bättre.

Fysiologiska processer styr

Detta hänger ihop med att din kroppstemperatur sänks, liksom din blodsockerhalt och puls, när du ska till att sova. Allt detta för att du ska kunna somna lättare, förklarar James Hamblin. Är temperaturen i rummet då för hög motverkas dessa fysiologiska sömnprocesser och du sover därmed sämre, visar studier.

Kallare i sovrummet

Det är för att dessa viktiga processer i kroppen ska kunna jobba som sömnexperter betonar att vi ska ha det kallare i sovrummet på natten än i hemmet dagtid.

15,6 grader är rätt

Exakt vilken nattemperatur vi bör hålla är dock inte entydigt. Enligt James Hamblin visar studier allt från 15,6 till 19,4 grader.

Men efter att ha analyserat en mängd sömnstudier och dessutom tagit hänsyn till luftföroreningar på grund av uppvärmning med negativa hälso- och ekonomiska effekter som följd hävdar han följande:

15,6 grader är rätt temperatur att sova i under vinterhalvåret. Allt annat är fel!

Bra för hälsan, plånboken och miljön

Så det är bara att ta fram raggsockorna och lägga på sig ett extra täcke, så slipper du frysa och sover som en prins. Perfekt för hälsan, miljön och plånboken.

Och när det är sommar ska man strunta i att lägga ner en massa pengar och energi på luftkonditionering, tycker James Hamblin. En fläkt och ett tunt lakan i stället för täcke räcker.

James Hamblin tipsar!

Gillar inte din sängkamrat att sova kallt? Ta det varsamt, tipsar James Hamblin. En sänkning av temperaturen i små steg är klokt. För som med det allra mesta här i livet – man vänjer sig.

Källor: The Atlantic, US National Library of Medicin, Sleep Research Soiety, Huffpost

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen