Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 3 maj

Träning bättre än pengar

Nu är det vetenskapligt bevisat. Träning gör dig lyckligare än pengar. Här får du veta exakt hur fysiskt aktiv du ska vara för att må allra bäst.

 Jo, gräsklippning och annat trädgårdsarbete är också träning. Dessutom kan det göra dig lycklig.
Jo, gräsklippning och annat trädgårdsarbete är också träning. Dessutom kan det göra dig lycklig. FOTO: istock

Träning är bra för din hälsa. Det är känt sedan tidigare. Bland annat minskar risken för dödlighet i hjärt-kärlsjukdom, stroke och diabetes.

Träning minskar ångest

Men träning kan även lindra psykisk ohälsa som depression, ångest och stress. Det visar bland annat en svensk forskningsstudie från 2017.

Läs också: Psykisk ohälsa: Motion bättre än vårdcentralen

Data från 1,2 miljoner människor

Nu har vetenskapen tagit ytterligare ett kliv i forskningen om träningens mentala hälsoeffekter. Det är forskare vid universiteten Yale och Oxford som har samlat data från 1,2 miljoner amerikanare och kommit fram till följande:

• Träning roligare än pengar

Personer som inte är fysiskt aktiva måste tjäna mer än de som är fysiskt aktiva för att komma upp i samma nivå av välmående. Soffpotatisar behöver alltså mer pengar för att bli lika glada som friskusar.

• Aktiva mår mentalt bättre

De som inte tränade i studien mådde dåligt på grund av stress, depression eller känslomässiga besvär 53 dagar om året. Motsvarande siffra för de fysiskt aktiva var 35 dagar.

• Träna tillsammans positivt

Att träna tillsammans med andra ger fler positiva effekter för den mentala hälsan än att träna ensam.

• Lagom mycket träning bäst

30 till 60 minuters fysisk aktivitet tre till fem gånger i veckan visade sig idealiskt. De som vara fysiskt aktiva tre timmar eller mer per dag mådde till och med psykiskt sämre än de som inte rörde sig alls.

Läs också: Sex enkla övningar mot knäartros

75 typer av träning

Deltagarna i undersökningen kunde välja mellan 75 olika sorters fysisk aktivitet, allt från gräsklippning, hushållsarbete och barnpassning till löpning, cykling och styrkelyftning.

Dammsuga fungerar bra

Du behöver alltså inte byta om till träningskläder för att det ska räknas som träning. Klippa gräset och dammsuga funkar lika bra.

Läs också: Så många steg behöver du gå

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen