Gå till innehåll
Shopping Resor
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
hälsa 27 oktober 2016

Vad sa du? 5 livsmedel som räddar din hörsel

Det finns flera kopplingar mellan maten och vår hörsel. Genom att äta rätt kan du faktiskt skydda dina öron – både mot hörselskador och hörselnedsättning.

Bild 1/2 FOTO: Istock
Bild 2/2

1. Fet fisk

lax

Omega-3-fetter i fet fisk minskar risken för åldersrelaterad hörselnedsättning. Kopplingen har upptäckts i flera internationella studier och bekräftades senast i en svensk studie 2015.

Mystiskt nog sågs dock bara en tydlig effekt hos män. Varför vet forskarna ännu inte.

2. Långsamma kolhydrater

Skräpmat är ju som bekant inget vidare för kroppen i allmänhet. Men att det även kan vara dåligt för hörseln kanske kommer som en nyhet.

I samma studie som nämns ovan såg forskarna att det fanns ett samband mellan intaget av mono- och disackarider, alltså olika sockerarter som det ofta finns gott om i snabbmat, och hörselnedsättning. Speciellt förmågan att höra ljud på högre frekvenser påverkades negativt.

Med andra ord: ät ”långsamma” kolhydrater och mat lagad från grunden.

3. Nötter, frön, och bönor

mandlar

Pumpafrön, solroskärnor, sötmandel, cashewnötter, sojabönor och svartögda bönor. Det är exempel på magnesiumrika livsmedel det kan vara idé att äta lite extra mycket av. Magnesium verkar nämligen skydda hörseln, särskilt om om man utsätts för höga ljud.

4. Kött, fisk, ägg och mjölk

Det verkar finnas en koppling mellan brist på vitamin B12 och nedsatt funktion i hörselsnäckan i innerörat.

Vitamin B12 finns främst i animaliska livsmedel som fisk, kött, skaldjur, ägg och mjölkprodukter. Veganer kan få brist, liksom äldre människor eftersom de har svårt att ta upp vitaminet. Det kan vara värt att be en läkare kolla dina B12-nivåer om du tillhör någon av de grupperna.

5. Spenat och broccoli

broccoli

För låga halter av folsyra, eller vitamin B9, kan bidra till att hörseln försämras i förtid. Därför är det smart att se över sitt intag av framför allt gröna bladgrönsaker.

Livsmedel med höga halter av folsyra är spenat och broccoli. Även paprika, ärter och brysselkål är hyggligt bra folsyrakällor. Tänk på att nivåerna sjunker vid tillagning.

Visste du förresten att…

…snusning och rökning har visat sig öka risken för hörselskador och hörselnedsättning? Läs mer här och här.

 

 

Läs mer om

Gör som 60 000 andra!

Missa inte Lands nyhetsbrev

Få lästips om hem och trädgård, mat och dryck samt djur och natur

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Populära ämnen på Land.se

Missa inte vår webbshop

Lär dig i din takt

Upptäck nya platser med

Läs artiklar i säsong

Till toppen