Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 16 januari

Släpp sömnpaniken – vakenvila i stället

Svårt att sova? Släpp sömnpaniken och njut av en rofyllda vakenvila i stället.

 Släpp sömnpaniken och njut av vakenvilan.
Släpp sömnpaniken och njut av vakenvilan. FOTO: Istock

Varför denna fixering vid att man måste sova hela natten igenom? Det är en fråga som idéhistorikern Karin Johannisson reflekterar över i boken Melankoliska rum från 2013.

Uppdelad sömn

För hur naturligt och självklart är det egentligen med en hel natts obruten sömn? Inte alls, visar det sig. För i det gamla bondesamhället var nattsömnen uppdelad, skriver Karin Johannisson i sin bok. Och det var den även i andra delar av världen.

Det var först när elljuset tändes över stad och land på 1800-talet som sömnmönstret började likna det vi är vana vid i dag.

Läs också: Därför vaknar du i vargtimmen

Upptäck vakenvilan

Den uppdelade nattsömnen från förr kan te sig både tröstrik och stimulerande. Inte minst för alla oss som vrider och vänder på oss mellan nattens svettiga lakan, vi som ännu inte har upptäckt den rofyllda vakenvilan.

Så släpp sömnpaniken och låt dig inspireras av våra förfäders uppdelade sömnvanor. Så här såg deras uppdelade sömn ut:

1. Den första sömnen

Ett längre sömnpass som börjar tidigt om kvällen.

2. Vakenvilan

Runt midnatt började så vakenvilan. Karin Johannisson beskriver den som ett särskilt tillstånd av stillsam aktivitet. Man kanske steg upp och gick ut en sväng, tände en pipa, tittade ut genom fönstret, reflekterade eller pratade och hade sex med sängkompisen.

Våga vara vaken!

Vakenvilans stämning beskrivs som ett fridsamt tidsrum med stilla rörelser och dämpade ljud. Stå i fönstret och betrakta natten, lyssna in tystnaden, njut av stillheten, läs en stund eller lyssna på musik, tipsar Karin Johannisson.

Och framför allt: Släpp paniken över att inte får tillräckligt många sömntimmar för att kunna prestera på topp nästa dag.

3. Morgonsömnen

Efter vakenvilans timmar infaller den andra sömnen, morgonsömnen.

Passar vår biologiska klocka

Det verkar alltså finnas en hel del att hämta från våra förfäders sömnmönster. Och det menar även forskningen.

Försök har visat att när människor själva får bestämma dygnsrytmen och inte har tillgång till elektriskt ljus så faller de ganska snart in i ett tvådelat sömnmönster. Den uppdelade sömnen verkar alltså matcha vår biologiska klocka.

Källor: Melankoliska rum, The Conversation

Läs också: Segertimmen – därför ska du vakna klockan fem

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen