Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Hälsa 20 maj

WHO: Motion minskar risken för demens

Det finns många fler riskfaktorer för att utveckla demens än ålder. För att råda bot på livsstilsrelaterade risker kommer nu Världshälsoorganisationen WHO med nya rekommendationer.

 Motion är nyckeln till välmående, och också viktigt för att förebygga demens.
Motion är nyckeln till välmående, och också viktigt för att förebygga demens. FOTO: iStock

Flera studier har visat att det inte är åldern i sig som utgör en riskfaktor för att utveckla demens, utan det finns en koppling mellan demens och livsstilsrelaterade riskfaktorer, så som rökning, ohälsosam kost, alkoholmissbruk och brist på motion. Även vissa sjukdomar kan förknippas med en ökad risk att utveckla demens, bland annat diabetes, fetmarelaterade problem och depression.

Det är därmed möjligt att med livsstilförändringar fördröja eller sakta ner utveckling av demens – ett ansvar som ligger både på individnivå och på samhällsnivå.

Läs också: 4 nycklar som bromsar din hjärnas åldrande

Demens kan förebyggas

En rapport från WHO lyfter dessa riskfaktorer i syfte att införa allmänna rekommendationer i samtliga länder och bespara både samhället och individen på kostnader och resursförbrukning.

Att det finns modifierbara riskfaktorer betyder att ett förebyggande av demens är möjligt, genom att betrakta det som ett folkhälsoproblem, menar WHO.

Nedan ser du WHO:s rekommendationer.

Minska risken för demens:

Motionera mera

Fysisk aktivitet är en betydande faktor som kan minska risken för att utveckla demens och rekommenderas för vuxna med normal kognitiv förmåga. Motion utgör grunden för välmående såväl psykiskt som fysiskt och minskar dessutom risken för övervikt, vilket i sin tur är en riskfaktor för att utveckla demens.

Läs också: Kvinnor kan slippa demens genom kondition

Ät en balanserad kost

 Fleromättade fettsyror finns i bland annat fet fisk, men rekommenderas inte i syfte att förebygga demens.
Fleromättade fettsyror finns i bland annat fet fisk, men rekommenderas inte i syfte att förebygga demens. FOTO: iStock

Vitamin B och E samt fleromättade fettsyror (bl a fet fisk) och multivitamintillskott rekommenderas inte för att minska risken för kognitiv nedgång och/eller demens. I stället rekommenderas en hälsosam, balanserad kost baserat på WHO:s rekommendationer om hälsosam kost.

Kognitiv träning för äldre

 Att lösa korsord är ett bra sätt att hålla uppe sin kognitiva förmåga.
Att lösa korsord är ett bra sätt att hålla uppe sin kognitiva förmåga. FOTO: iStock

Kognitiv träning bör erbjudas till äldre vuxna för att minska risken för demens.

Socialt deltagande och socialt stöd är dock starkt kopplat till god hälsa och välbefinnande under hela livet. Det finns dock inte tillräckligt med bevis för att social aktivitet bidrar till minskad risk för demens.

Undvik övervikt

Människor i medelåldern bör erbjudas hjälp med fetma och övervikt för att minska risken för demens. Även högt blodtryck kan utgöra en risk.

Dra ner på alkoholkonsumtionen

Alkoholmissbruk bör ses som en riskfaktor för att utveckla demens, enligt WHO.

Här kan du läsa en summering av WHO:s rekommendationer(obs: extern länk)

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Land så godkänner du våra regler.

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen