Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Krönikor 15 september 2017

Varför måste ni köra så fort?

Det här ska handla om viltolyckor och om arga bilförare som kör fort. Om du är en sådan kanske du inte ska läsa den här texten. Du kan bli arg, varnar Land reporter Håkan Steen.

FOTO: KENNETH JOHANSSON

Nu börjar snart den värsta tiden på året för viltolyckor, läser jag i ett ex av Kvällsposten från förra hösten. Mest ökar olyckor med älg och vildsvin.

En intervjuad polisman i Viltolycksrådet i Halland säger att från månadsskiftet september-oktober kan antalet viltolyckor per dygn fördubblas, och han räknar upp flera orsaker till ökningen:

Kortare dagar gör att människors mest frekventa pendlingstider sammanfaller med tiden på dygnet då djuren rör sig mest, det vill säga gryning och skymning. Älgen brunstar på hösten, vilket gör både tjurar och kor mer rörliga. Och så kommer älgjakten, med mer spring i skogen, igång i oktober även i södra Sverige.

Försiktig polisman

Hur tacklar man som bilförare denna ökade risk att smälla in i en bastant djurkropp? En vildsvinsgalt kan väga uppemot 200 kilo och en älg långt mer än det dubbla.

Ett av polismannens förslag är att vara ”lite försiktig” när det är skumt ute. Ett annat är att i förväg ta reda på vanliga olycksställen samt platser där vilt gärna passerar. Där tycker han att det är idé att vara ”extra uppmärksam”.

Han rekommenderar också bilföraren att vara ”extra försiktig” vid platser där en viltolycka redan inträffat, eftersom det kan finnas eftersöksjägare och lösa hundar i krokarna.

”Försiktig” och ”uppmärksam” låter visserligen klokt, men varför säger han inte rent ut att man bör sänka farten?

Kanske för att det är provocerande.

Rå ton

I en facebookgrupp för invånare i min kommun diskuteras fartgränser och bilkörning flitigt, och det tänder ofta till. Stora delar av kommunen är ren landsbygd med slingriga 70-vägar utan vägren.

I gruppen finns ett antal män som då och då ventilerar sin irritation över att behöva ligga bakom förare som inte kör så fort som skyltarna tillåter.

Tonen är ofta överraskande rå. Folk som inte kör minst 70 på en 70-väg anklagas för att vara trafikfaror och borde fråntas sina körkort.

Dessa inlägg bemöts alltid med motanklagelser. Flera medlemmar i gruppen upplever det som mycket obehagligt när snabbare förare kör väldigt tätt bakom, ibland blinkar med helljuset och i värsta fall tycks känna sig tvingade att köra om i kurvor och backkrön.

Argument hämtade från körskolans undervisning om att man ska anpassa hastigheten efter omständigheterna, biter inte. ”Vågar” man inte hålla tillåten hastighet är man en undermålig bilist och har inte på vägarna att göra.

Varför så bråttom?

Inte ens risken för viltolyckor får dessa män att sänka garden. De vet minsann var viltet går och att det bara är att svepa med blicken för att upptäcka faror.

Så kanske det är. Men alla har inte deras lokalkunskap och djurkunskap och det kan vara en av anledningarna till att de kör i 65.

Och hur kan dessa herrar, och någon enstaka dam, ha så förtvivlat bråttom jämt? Den som kör två mil och håller 70 kommer fram en och en halv minut tidigare än den som kör i 65. Denna simpla tidsvinst kan inte vara orsaken till all ilska och aggressivitet.

Å andra sidan kan vi som inte kör så fort minska olycksriskerna genom att svänga in på en busshållplats och släppa förbi dem, i stället för att försöka uppfostra dem.

Det tar bara några sekunder och tiden är ju inte så viktig för oss. Eller?

Relaterade artiklar

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen