Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Land 1 februari 2017

3 bra skäl till varför du ska bli vän med stressen

Stress är skadligt för hälsan har vi lärt oss, men studier visar att tillfällig stress faktiskt kan ha positiva effekter. Här är tre bra saker som händer i kroppen när du är stressad!

Bild 1/4 FOTO: Istock
Bild 2/4
Bild 3/4
Bild 4/4

Hur vi själva upplever och ser på stress har stor betydelse för hur den påverkar oss. En intressant amerikansk forskningsstudie visar att stressen i sig inte behöver vara skadlig. Det är först när vi tror att den är skadlig som den verkligen blir det. Tillfällig stress kan faktiskt ha positiva effekter, både på vår hälsa och på våra prestationer!

1. Stress ger energi

Bara tanken på den där presentationen du ska hålla får svetten att bryta fram. För att inte tala om alla de där mejlen du borde svara på. Och det där jobbiga samtalet du måste ringa. När du sitter där med skenande puls och begynnande tunnelseende, försök inte fly.

Stanna i stället upp, vänd dig mot stressen, säg hej och bestäm dig för att den är något bra. Allt det där blodet som forsar runt i kroppen, hjärtat som slår, den snabba andningen – de är ju tydliga tecken på att din kropp och hjärna gör sig redo att ta sig an en utmaning.

Se stress och oro som energi du kan använda för att genomföra något. Personer som lyckas med detta presterar generellt bättre än de som räds stresskänslorna. Hälsopsykologen Kelly McGonigal berättar mer om detta här.

2. Stress som relationsbyggare

När stressnivån plötsligt stiger svarar kroppen med att frigöra oxytocin, ett hormon som bland annat förstärker relationsfrämjande beteenden. Många av oss har lärt oss att hålla emot och vända oss inåt när vi blir stressade, men kroppens naturliga reaktion är att göra tvärtom.

Alltså, tala om för människor runt omkring dig hur du känner. Dels kan det leda till djupare och ärligare relationer – både privat och på jobbet ­– dels ökar du dina möjligheter att få hjälp och förståelse.

Oxytocin gör oss också mer inställda på att hjälpa andra, vilket givetvis är relationsstärkande. Som om detta inte vore nog skyddar oxytocinet hjärta och kärl.

3. Stress för hälsa

När vi är stressade frigörs ämnet kortisol som i mindre mängder stärker immunförsvaret. Vid kronisk stress frigörs däremot för mycket kortisol och då blir effekten den motsatta.

Tillfällig stress, alltså sådan som till exempel är kopplad till att tala inför publik, kan ge positiva hälsoeffekter. Enligt stressforskaren Kirstin Ascbacher vid University of California, gör kortvarigt höjda stressnivåer att kroppen bättre kan försvara sig mot fria radikaler som kan vara skadliga för kroppens celler och bidra till åldrande.

Stress har en tydlig koppling till hjärt-kärlsjukdom. Men. Forskare har upptäckt att hos personer som ser stressen som något positivt förblir blodkärlen vidgade trots att hjärtat slår snabbare. Hos de som uppfattar stressen som dålig drar kärlen ihop sig, något som ökar risken för hjärt-kärlsjukdom och hjärtinfarkt.

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen