Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Land 23 september 2015

4 trendspaningar: Så handlar vi mat i framtiden

Efterfrågan på småskalig och närproducerad mat växer och för att kunna möta konsumentens krav måste både handeln och producenterna förhålla sig till de stundande konsumenttrenderna. Hur kommer det att vara när vi handlar i framtiden? Här är 4 möjliga trender!

Den 21 september inleddes en veckolång kampanj i fyrtio skånska butiker som ingår i Livsmedelsakademins butikskoncept ”Smaka på Skåne – Närproducerat och noga utvalt”. I en rapport som släpptes samtidigt, om framtidens småskaliga livsmedelsproduktion, vill Livsmedelsakademin inspirera både stora och små aktörer att tänka nytt kring livsmedelsproduktion.

Läs också: Grönsaksodlaren berättar: ”Kunderna betalar min lön.”

Med begreppet ”småskalig” avses EU-kommissionens definition där småskaliga företag maximalt ska ha en årlig omsättning på 10 miljoner euro och färre än 50 anställda.

– Livsmedelsakademin arbetar för att främja innovation och småskalighet inom livsmedelsbranschen. En viktig faktor i detta är att verka för ökad samverkan mellan producenter och handeln och inspirera dessa till nytänk, berättar Amanda Magnusson, trendspanare på Livsmedelsakademin.

Läs också: Vem vill inte bli frisk & snygg? Fixas lätt med honung!

Fyra småskaliga trendspaningar:

Härodlat i butik: För att kunna erbjuda sina kunder verkligt närproducerade livsmedel kan butiker i städerna ha egna små odlingar direkt i anslutning till butiken. Vem skulle tacka nej till ”butikens egen honung”, eller ”härodlade morötter”?

Pratande mat: Varför inte låta maten prata direkt med konsumenten i butiken och på så vis minska det upplevda avståndet mellan producent och konsument? I Japan har ”Talkable Vegetables” lanserats, vilket kort och gott är grönsaker som med bondens inspelade röst berättar sin historia för konsumenten i affären.

Självplock i nya former: Självplock av olika typer av bär är en populär aktivitet. Men finns det andra grödor och matprodukter som man skulle kunna ha ”självplock” av? Kan man få mjölka sin egen mjölk? Eller tappa sin egen honung? Det skulle kunna bli en kunskapshöjande aktivitet som leder till ökad förståelse för matens ursprung.

Frilansande förädlare: Alltför mycket mat slängs i dag. Varför inte börja arbeta som frilansande förädlare och åka runt till butiker och förädla de råvaror som butikerna annars hade behövt slänga? Förädlingsprocesser och förvaring i form av exempelvis pickling eller syltning kan demonstreras på plats och de förädlade produkterna kan sedan säljas direkt i butiken!

 

Läs också: Så här mjölksyrar du dina grönsaker: 3 enkla recept

Och duGlöm inte att gilla oss på Facebook! Då missar du inga uppdateringar.

 

Källa: Livsmedelsakademin

Relaterade artiklar

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen