Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Land 2 juli 2015

Allwin tar en tugga av matsvinnet – gör affärer med gammal mat

Simon Eisner var en av de första som gjorde business av överbliven mat till behövande i Sverige. Han startade sitt företag Allwin redan 2006 och ser inga problem med verksamheten som han fortfarande driver.

Bild 1/4 FOTO: Istock
Bild 2/4
Bild 3/4
Bild 4/4

Han har flera utmärkelser som årets entreprenör bakom sig. Simon Eisners affärsidé är mycket simpel – att ta hand om matsvinn och distribuera den till hjälporganisationer och ta betalt för jobbet. Idén uppstod när Eisner bodde i Stockholm och jobbade som konsult.

­– Jag blev kompis med en kille på 7-eleven. Han började ge mig de här olika mackorna och juicerna som hade passerat bäst före-datum, men inte sista förbrukningsdatum. Det visade sig att kedjor, som till exempel 7-eleven bara slänger den maten.

Läs också: Staten tar strid mot matsvinnet – Så mycket mat slänger svenskarna

– Jag började koppla ihop det med den hemlöse killen som satt utanför. Jag frågade varför man inte kan ge det till honom istället. Han svarade att då kommer hans kompisar och så har vi åtta, tio stycken utanför. Då behövs the famous middle man.

Land.se skriver om matsvinn och Simon Eisner
Simon Eisner i mitten driver företaget Allwin. Foto: Allwin.nu

Simon Eisner är utbildad i USA och använder ofta amerikanska uttryck för att förklara sin affärsverksamhet. Allwin samarbetar med de stora matvaruföretagen. För dem innebär det goodwill, man får ned sophanteringen och maten går ut till behövande.

– Det finns en rimlighet i att de kommersiella bolagen bär kostnaden. Matsvinnet går ned drastiskt. Vi har avtal med matvaruföretagen om att inte lägga i otjänlig mat i våra matkärl. Sedan finns den mänskliga faktorn också, att det kanske slinker ner en otjänlig produkt. Vi servar hemlösa och ekonomiskt behövande, förklarar Simon Eisner.

Läs också: Så blev matsvinn en succéaffär

Förra året hamnade Allwin i blåsväder när tidningen Faktum granskade företaget. De avslöjade att maten som Allwin levererade till hemlösa var oätlig, möglig och gått över sista förbrukningsdatum. Det skrev även att Simon Eisner hade problem med bokföringen och revisionen.

Hur påverkade det Allwin?

– Det var väldigt konstigt, det var ju inte vårt fel att kvaliteten hade sjunkit. Vi förlorade mellan 500 000 och 600 000 kronor när flera kunder lämnade oss på grund av Faktums artikel. För att rädda företaget var jag tvungen att gå in och ta ett lån.

Lånet Eisner refererar till var ett lån han tog från sitt eget bolag. Nu är lånen betalade och det har lett till en högre kvalitetskontroll, enligt Eisner.

– Det hela hade kunnat undvikas om Faktum hade tagit kontakt med mig först. Det var lite som att de ville skjuta budbäraren. Vi har tagit på oss mer av ansvaret genom att utföra stickprov. Ingen av de andra organisationerna förutom Faktum har upplevt denna problematik. Resten är påhitt.

Läs också: Matbanken samlar till hemlösa och hungriga – räddar mat som kastas

Allwin räddar 98 procent av maten, som sedan går ut till hjälporganisationer, diakonerna och de hemlösa. Det blir 500 000 måltider om året.

– Vi är kreativa. Vi försöker göra något, både miljömässigt och socialt.

Du ser inget problem mellan socialt arbete och business?

– Många tycker det är konstigt, jag tycker det är intressant. Jag tjänar inga stora pengar på det här.

Eisner hävdar att en viktig del av affärsidén är att inte dra in samhället, som när vårdbolag tjänar pengar på samhället. För honom är detta logistik.

– Jag måste ha ett överskott, jag måste skapa ekonomisk hållbarhet i verksamheten. Jag ser det här som en metodik jag byggt upp från scratch. Jag har förlängt livscykeln på varor. Och i slutändan är maten räddad och fler magar mättade.

Läs också: Det är skillnaden mellan bäst före-datum och sista förbrukningsdag

Han önskar att fler dagligvarubutiker skulle ansluta sig till den här tankegången och redan nu samarbetar han med ICA, Coop och Lidl.

Eisner berättar sedan hur han växlar mellan skjorta och arbetskläder. Och om ett Sverige där man ofta förlitar sig på att staten ska ta hand om de socialt utsatta. Han beskriver balansgången mellan det sociala och det ekonomiska.

– Detta är en tjänst. Varje tjänst betingar ett värde. Det finns tre parter. Det ideella, det kommersiella och så vi. Ingenting byggs på en dag. Ingenting är gratis här i världen förutom en kram eller en komplimang.

Mest läst på land.se

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 41 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen