Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Land 20 maj 2015

Bagare, barista och barnpassare – här är framtidens lanthandel!

Den har egen kundklubb, lekhörna och café! Och mängder av lokalproducerade delikatesser! Följ med in i framtidens lanthandel i skånska Torna Hällestad!

Det är sen eftermiddag och allt fler kommer in i butiken. Barn som har klivit av skolbussen och vuxna som letar inspiration till kvällens middag. I bokhyllan med kokböcker kan de bläddra fram recept.

Från vänster: Klara Lindkvist, 5,5 år, med lillasyster Linnea, 1,5 år, och kompisen Anna Vandehaegen, 6 år, leker medan de vuxna handlar.
Från vänster: Klara Lindkvist, 5,5 år, med lillasyster Linnea, 1,5 år, och kompisen Anna Vandehaegen, 6 år, leker medan de vuxna handlar.

Späda skratt hörs inne från lekhörnan, där systrarna Klara och Linnea Lindkvist, 5,5 och 1,5 år, leker med kompisen Anna Lindström Vandehaegen.
– Här stod kundvagnarna förut. Vi byggde om hela entrén och inredde ett rum med leksaker och barnböcker, säger Jens Formare, en av de två delägarna.

Det var i våras som han och kompanjonen Anders Hammar tog över den nedlagda lanthandeln i Torna Hällestad, drygt en mil från Lund. Den hade stått övergiven i över ett år, sedan den föregående lanthandlaren hade tvingast lägga ned.

Jens som har erfarenhet av att driva vandrarhem och Anders som drivit det lokala Garagebageriet, beslöt sig göra ett försök.
– Vi insåg att vi måste göra något helt nytt, eftersom det visat sig svårt att driva en vanlig närbutik, Vi såg framför oss lanthandeln på Saltkråkan, byns samlingspunkt, fortsätter han.

BYNS MITT Vackert handmålad skylt på den nyrenoverade lanthandeln i Torna Hällestad.
Vackert handmålad skylt på den nyrenoverade lanthandeln i Torna Hällestad.

De rev ut den gamla inredningen – mejerikylarna, hyllorna, kassorna. Målade om och inredde butiken som en blandning mellan gammeldags lanthandel och ultramodern delikatessbutik. Pricken över i-et blev butiksnamnet på ytterväggen, sirligt handmålat i vackert grönt.

Även sortimentet är nytt. Bort med det mesta av stapelvarorna, som ketchup, tvättmedel, färdigmat som är svårt att konkurrera prismässig om med stormarknaderna. In med mängder av lokalproducerade delikatesser.

NÄRODLAT Jens Formare plockar bland förstklassiga frukter och grönsaker från traktens odlare.
Jens Formare plockar bland förstklassiga frukter och grönsaker från traktens odlare.

Innanför glaset på kött-, ost- och charkdisken ligger trinda korvar, svällande ostar och mörkröda köttbitar – allt från lokala producenter. Det som är importerat, typ parmesanost, kommer också från små producenter i Italien och andra EU-länder.

KYLRUMMET Delikatesser från små producenter både i trakten och från Sydeuropa.
Delikatesser från små producenter både i trakten och från Sydeuropa.

De gamla mjölk- och grönsakskylarna är ersatta av ett kylrum med fönster in mot butiken. Där inne hämtar kunderna mejerivaror, ägg och grönsaker. I en kyl finns påsar med runda degbollar – färdig pizzadeg – som säljs för en tia styck.
– De är poppis och lönsamma för oss eftersom man sedan handlar ingredienserna till pizzan här, säger Anders Hammar.

PAKETBRÖD Anders Hammar med sitt ”paketbröd”, ett grovt rågbröd som är en storsäljare.
Anders Hammar med sitt ”paketbröd”, ett grovt rågbröd som är en storsäljare.

Det doftar gott från Anders hembakade surdegsbröd, som också blivit en kundmagnet. Paketbröden, kompakta fyrkanter av långjäst råg, är en storsäljare, som lockar köpare ändå från Lund.

I mitten av butiken finns ett litet självservicecafé, med en buffé av nybakt bröd, skinka, ost och tomater där kunderna själva får bre sina smörgåsar och lägga pengar i en burk. Intill pyser espressomaskiner.

– I somras hade vi uteplatser och ordnade grillkvällar med färdiga grillpaket och salladsbuffé för dem som ville ha. Vi kommer att utöka mat- och cafédelen för den ger bra lönsamhet, säger Anders.

KUNDKLUBBEN. Inget eget kundkort men däremot ett litet register av stamkunder.
Inget eget kundkort men däremot ett litet register av stamkunder.

Kundklubben är en annan smart idé. I den lilla plastasken med adresskort ryms stamkunderna, som betalar in i förskott på sitt köpkonto. Bra för dem som har barn som kan stanna till efter skolan och kan äta mellanmål i caféet.

Ett annat sätt att öka kundernas köptrohet är butikens Facebookgrupp.
– På eftermiddagarna brukar vi göra nya inlägg så att det plingar till i kundernas mobiler så att det kommer ihåg att det ska handla hos oss. Vi måste hela tiden kämpa mot konkurrensen från stormarknaderna i trakten, säger Jens.

Tyckte du om det här läs även detta:

  • Glass blev vägen ut ur krisen
  • De förverkligade sin dröm om ekologiska får
  • Mest läst på land.se

    • 5 saker du borde veta om våra svenska mjölkbönder 4 418 views
    • De 6 mest besprutade frukterna 4 115 views
    • 10 fantastiska blommor som ser ut som något helt annat 1 732 views
    • Prova skogens apotek – 4 naturliga kurer mot vanliga krämpor 888 views
    • Vilka vitaminbomber! Ät dig frisk med 7 nyttiga kålsorter 763 views
    •  

      Relaterade artiklar

      Läs mer om

      Lands Nyhetsbrev

      Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

      Missa inga nyheter
      Gratis

      Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


      Läs fler artiklar från Land.se

      Till toppen