Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Land 11 augusti 2015

Checklista – så mjölksyrar du maten

Trenden att mjölksyra grönsaker är tillbaka – av en anledning. Syrad mat är både god och hälsosam. Här är några bra saker att tänka på innan du sätter igång.

Checklista för nybörjare på mjölksyrning:

1. Hygien är A och O

Skölj grönsakerna mycket noga och ta bort de yttre lagren på kålhuvudet. Diska redskap och knivar noga och tvätta händerna med tvål och varmt vatten. Alla burkar ska vara rengjorda, kokta eller upphettade i ugn på 125 grader. Koka vattnet ordentligt och låt svalna till rumstemperatur.

2. Ha koll på salthalten

För att få rätt miljö för de goda mjölksyrebakterierna ( och ogästvänlig för de sjukdomsframkallande) ska det vara lagom med salt. Varken för mycket eller för lite. 2-3 procent salthalt – vilket motsvarar 1 matsked salt till en liter vatten.  OBS: det ska vara jodfritt salt (och inte mineralsalt) annars förstörs syrningen.

3. Vassle får fart på syran

Det kan vara smart att göra egen vassle som får fart på syrningen. Ta fil eller yoghurt med extra laktobaciller, (gärna nära tillverkningsdatumet för då är bacillerna ”pigga”) -och låt rinna genom ett kaffefilter. Använd den klara vätskan som runnit ned, häll i saltlagen.

4. Täck grönsakerna helt

Se till att saltlagen når in i hela ”grönsaksröran” och att saltlagen täcker helt. Tryck ned dem under ytan genom att sätta ett lock eller en liten plastpåse fylld med vatten i glasburken. Lämna ett utrymmet högst upp för grönsakerna att jäsa på.

 5.  Använd näsan

Doften ska ska var syrlig och angenäm. Luktar det illa eller ser slemmigt eller till och mögligt ut , släng bort. Gör en ny sats istället

6. Välj burkar med spännlock

Det finns bra sådana burkar som är billiga, på bland annat Ikea. Det måste vara spännlock för annars kan inte koldioxiden som bildas pysa ut och då kan burken sprängas.

Läs också: Mjölksyra dina grönsaker – 3 enkla och läckra recept

Därför är syrad mat bra för hälsan: 

Den sänker glykemiskt index, GI, vilket är bra för blodsockret. Mjölksyrabakterier påverkar tarmfloran vilket påverkar hela kroppen och skyddar mot olika tarmåkommor. Även risken för allergier hos barn tros minska om de regelbundet äter syrade grönsaker.

Relaterade artiklar

Läs mer om

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen