Här är gården som ser konsumenten i ögonen
Lammet och bonden i västgötska Gråbo har en extra twist. Här produceras inte bara kött och mjölk. Besökarna har också chansen att kika in bakom kulisserna. På Gustav Ahlquists drömgård är insyn och öppenhet en del av upplevelsen.
Gustav Ahlquist har alltid varit intresserad av jordbruk, natur och djur. Den stora drömmen sedan barndomen var att driva en egen gård. Det gör han idag, tillsammans med sin bror Karl Nilsson.
– Vi tog över en produkt och utvecklade den sakta men säkert mot det vi ville ha, säger han.
För drömmen har alltid varit att producera kött. På ett sjyst sätt.
– Vi vill kunna stå för det vi gör. Så tanken var hela tiden att jobba med naturvård parallellt.
Nu har Gustav Ahlquist sin drömgård.
– Det som är bra för djuret är bra för vårt samvete. Och många kunder vill ha kvalitet, både etiskt och smakmässigt.
Öppna dörrar
Gustav Ahlquist tar emot en hel del besök. Allt från skolklasser till kockar och barnfamiljer.
– Tanken är att alla ska kunna komma hit. Antingen i stor grupp, på guidad tur. Eller för att njuta av naturen och köpa närproducerade produkter i vår gårdsbutik.
På Lammet & bonden är alla välkomna.
– Många vill inte ta emot besök på sina gårdar, för de vill inte riktigt se konsumenten i ögonen. Vi har inte den strategin här. Öppenhet och yrkesstolthet är viktigt för oss.
Dessutom är det ett fantastiskt säljargument.
– Det är bonden som har förlöst lammet som ger dig köttet. Du vet var lammet har gått och betat och du känner bonden! Det är en unik grej här.
Tid är pengar
Att ha öppet hus kräver mycket tid. Och det är inte alltid lönsamt eller effektivt. Men det är det värt, tycker Gustav.
– Om man bara prioriterar sig själv och sina pengar så blir man en knepig människa, tror jag. Själv borde jag göra mycket mer ideellt. Det här är mitt sätt att rädda det dåliga samvetet.
Gustav vill ge folkbildning och försäljning i samma paket.
– Jag tycker det är sorgligt med barn som tror att mjölk görs i butiken. I stället för att uppröras över att kunden inte vet hur det funkar så får jag visa det för dem.
Trots att det inte alltid ger pengar i plånboken direkt, tror Gustav att det är ett vinnande koncept i det långa loppet.
– Visst, gården klarar inte av någon jättestor produktion. Men det gör ingenting. Många vill ha insyn i hur deras mat produceras. Eller i alla fall ha möjligheten till insyn. Jag tror att ett gott rykte lönar sig även i plånboken.
Läs mer om företagande på landet:
Fakta:
Gustav Ahlquist
Ålder: 33 år
Bor: Gråbo i Lerums kommun
Familj: Fru, två barn
Intressen: Människor, resor, friluftsliv, miljö, djur
Gör: Driver gården Lammet och bonden med sin bror Karl Nilsson.