Gå till innehåll
Shopping Utbildning
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Land 12 maj 2015

Här är gården som ser konsumenten i ögonen

Lammet och bonden i västgötska Gråbo har en extra twist. Här produceras inte bara kött och mjölk. Besökarna har också chansen att kika in bakom kulisserna. På Gustav Ahlquists drömgård är insyn och öppenhet en del av upplevelsen.

FOTO: Mikaela Nordin

Gustav Ahlquist har alltid varit intresserad av jordbruk, natur och djur. Den stora drömmen sedan barndomen var att driva en egen gård. Det gör han idag, tillsammans med sin bror Karl Nilsson.

– Vi tog över en produkt och utvecklade den sakta men säkert mot det vi ville ha, säger han.

För drömmen har alltid varit att producera kött. På ett sjyst sätt.

– Vi vill kunna stå för det vi gör. Så tanken var hela tiden att jobba med naturvård parallellt.

Nu har Gustav Ahlquist sin drömgård.

– Det som är bra för djuret är bra för vårt samvete. Och många kunder vill ha kvalitet, både etiskt och smakmässigt.

Öppna dörrar

Gustav Ahlquist tar emot en hel del besök. Allt från skolklasser till kockar och barnfamiljer.

– Tanken är att alla ska kunna komma hit. Antingen i stor grupp, på guidad tur. Eller för att njuta av naturen och köpa närproducerade produkter i vår gårdsbutik.

På Lammet & bonden är alla välkomna.

Land.se skriver om företagare på landsbygden
Alla djur fyller fler funktioner än att bara vara en köttbit, säger Gustav Ahlquist.

– Många vill inte ta emot besök på sina gårdar, för de vill inte riktigt se konsumenten i ögonen. Vi har inte den strategin här. Öppenhet och yrkesstolthet är viktigt för oss.

Dessutom är det ett fantastiskt säljargument.

– Det är bonden som har förlöst lammet som ger dig köttet. Du vet var lammet har gått och betat och du känner bonden! Det är en unik grej här.

Tid är pengar

Att ha öppet hus kräver mycket tid. Och det är inte alltid lönsamt eller effektivt. Men det är det värt, tycker Gustav.

– Om man bara prioriterar sig själv och sina pengar så blir man en knepig människa, tror jag. Själv borde jag göra mycket mer ideellt. Det här är mitt sätt att rädda det dåliga samvetet.

Gustav vill ge folkbildning och försäljning i samma paket.

– Jag tycker det är sorgligt med barn som tror att mjölk görs i butiken. I stället för att uppröras över att kunden inte vet hur det funkar så får jag visa det för dem.

Trots att det inte alltid ger pengar i plånboken direkt, tror Gustav att det är ett vinnande koncept i det långa loppet.

– Visst, gården klarar inte av någon jättestor produktion. Men det gör ingenting. Många vill ha insyn i hur deras mat produceras. Eller i alla fall ha möjligheten till insyn. Jag tror att ett gott rykte lönar sig även i plånboken.

Läs mer om företagande på landet:

  • Därför lyckas företagen i Västergötlands Gnosjö
  • Sätt fart på ditt företag – här är tipsen för landsbygden
  • Här finns massa pengar att söka
  • Fakta:

    Gustav Ahlquist
    Ålder: 33 år
    Bor: Gråbo i Lerums kommun
    Familj: Fru, två barn
    Intressen: Människor, resor, friluftsliv, miljö, djur
    Gör: Driver gården Lammet och bonden med sin bror Karl Nilsson.

    Relaterade artiklar

    Lands Nyhetsbrev

    Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

    Missa inga nyheter
    Gratis

    Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


    Läs fler artiklar från Land.se

    Till toppen