Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Land 12 juni 2015

Hon sprider kunskap om maten via Facebook

Hanna Karlsson vill lära oss mer om vad som ligger på vår tallrik. Via Facebook sprider hon kunskap om maten och om hur det egentligen är att vara bonde.

Hanna Karlsson driver gården Österbo på norra Öland med 130 mjölkkor. Sin vardag skildrar hon i Bondbönans blogg, som hon har på en sida på Facebook. I skrivande stund har hon närmare 3 357 följare. Syftet är att hålla kontakt med konsumenterna, hjälpa företaget och driva opinion.
– Jag vill ge konsumenterna en bild av hur min vardag verkligen är och lära dem mer om maten på deras lunchtallrik. I slutänden väljer de förhoppningsvis svenska produkter, vilket naturligtvis påverkar mitt företag, säger hon.

Läs även: Möt tre bönder som ser möjligheter med Facebook

Land.se skriver om bonden Hanna Karlsson som hittar kunder via Facebook.
Foto: Josefina Norman.

Men det viktigaste för Hanna är att avanonymisera maten.
– De får välja vilka produkter de vill, bara de inte gör det på grund av okunskap. Det händer att konsumenter väljer bort Arlas produkter på grund av saker de hört som inte stämmer.

Får återkoppling

Hanna får mycket positiv respons på sin blogg. Ett inlägg kan få upp emot 400 gilla-markeringar och 100 delningar. Dessutom är det många som hör av sig och berättar om att de lärt sig mycket från bloggen. Exempelvis kvinnan som berättade att hon stått vid mjölken och osten i affären och predikat för sina barn vad de ska välja – högt så att andra skulle höra.
– Det var kunskaper hon hade fått i min blogg. Det är sådant som driver mig.

Hanna startade bloggen under mjölkkrisen 2012.
– Det spreds mycket felaktigheter. Jag kände panik: Herregud ni måste få veta hur det är. Det är samma situation som vi är i nu.

Kan nå fler

En fördel med sociala medier tycker Hanna är att det är lätt att nå ut.
– Folk behöver inte ta sig någonstans, de behöver bara kolla på telefonen eller datorn så kan de se hur det är att driva lantgård.

Att lägga upp en snabb text och bild tar inte så lång tid heller. Och att hitta inspirationen är inte svårt.
– Det kommer bara hux flux, det händer saker att berätta om hela tiden.

Hon rekommenderar fler lantbruksföretag, både små och stora, att haka på sociala medier.
– Har man intresset är det väldigt bra. Avståndet mellan producenter och konsumenter blir bara längre och längre. Det gäller att vi informerar kunderna om vad de äter, för de vill veta.

Namn: Hanna Karlsson
Ålder: 38 år.
Bor: Österbo gård i Dödevi på Öland.
Verksamhet: 130 mjölkkor, lika många ungdjur och kalvar, några stutar, 120 hektar mark, 50 hektar bete och 1,5 anställda.

Andra läser också: 

  • Svenska bönder stödjer kampen mot cancer med rosa balar
  • Möt tre bönder som ser möjligheter med Facebook
  • Så får du med dig mjölken in på Way Out West i sommar – 10 heta tips!
  • Relaterade artiklar

    Lands Nyhetsbrev

    Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

    Missa inga nyheter
    Gratis

    Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


    Läs fler artiklar från Land.se

    Till toppen