Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Land 27 april 2015

Möt tre bönder som ser möjligheter med Facebook

Sociala medier har blivit ett sätt för lantbrukare att möta kunderna bortom stormarknadernas storpack och prispress. Vi har träffat tre Facebookbönder: Per Wålstedt, Tomas Gunnarsson och Ninna Björne.

Glasstillverkaren Tomas Gunnarsson har börjat använda Facebook för att nå nya kunder.

Glasstillverkaren Tomas: ”Vi har hamnat helt rätt”

I maj var det betessläpp på Sänkdalens gård i Östergötland där man bland annat producerar glass i stora lass.

Det är en tradition som lockar 5 000 besökare och där Facebook är en viktig kanal för att sprida information.
– Den dagen får man kula glass för glatta livet, säger Tomas Gunnarsson, som äger gården och glassfabriken.

De har producerat glass i ett par år och han tycker det är toppen. Glass gör folk glada, men det är också en speciell känsla att få köra den egna mjölken till glassfabriken. Det handlar helt enkelt om att man får förädla de egna råvarorna.
– Vi känner att vi hamnat rätt. Fler och fler vill köpa produkter från mind­re producenter, säger Tomas.

Han tycker det är svårt att avgöra hur stor betydelse just sociala medier som Facebook har för deras verksamhet. De besöker mässor, annonserar och har säljare som jobbar hårt för att sälja glassen. Men de får mycket synpunkter när de presenterar nya smaker.
– Vi får ju både ros och ris och det är klart att vi tar åt oss när våra kunder har synpunkter.

Här finns också en kärntrupp som ofta gillar och har synpunkter. De blir på sätt och vis också ambassadörer för deras produkter. Som när en av deras ”kompisar” skriver på deras Facebooksida ”Så glad jag blir!” och lägger ut en bild som visar att hans lilla butik i Stockholm äntligen säljer Sänkdalens glass.

Getostförsäljaren Ninna Björne bland sina getter.

Getostsförsäljare Ninna: ”Vi når ut till så många”

På ön Ven i Öresund sitter Ninna Björne och skumpar runt i en jeep när vi får tag på henne i telefon. Tillsammans med sin man Glenn driver hon Hvens Getost som har en gårdsbutik på ön men också en filial i Landskrona.

Hon lägger ut ett par inlägg i veckan och märker att kunderna uppskattar det.
– Det är fascinerande att vi når ut till så många. En del känner jag men många har jag ingen aning om vilka det är, men det är ändå kul att de är intresserade av våra produkter, säger hon.

Ninna använder självklart Facebooksidan till att berätta om öppettider i gårdsbutiken, vilka marknader de kommer att besöka och för att göra reklam för ostar de säljer. Men det är också ett bra forum, tycker hon, för att svara på frågor om allt från djurhållningen på gården till om de har tillsatser i sina ostar.
– Då är det ett bra sätt att räta ut frågetecken med ett svar och gärna också med bild, säger hon.

Hon är övertygad om att deras Face­booksida ger resultat. Att den är läst får hon ofta bevis för.
– En gång skrev jag på skoj att jag skulle ligga på sofflocket och äta praliner medan de andra som jobbar här skulle ut och slita på marknader. När vi väl kom till marknaden var det många som undrade varför jag inte låg på sofflocket, säger hon och skrattar.

Grönsaksbonden Per Wålstedt odlar ekologiska grönsaker.

Odlaren Per: ”Nu vet folk vad de ska leta efter”

Per Wålstedt är uppvuxen på gården i Dala-Floda där man odlat ekologiska grönsaker och potatis sedan slutet av 1970-talet. De säljer sina produkter lokalt men också ”utomläns” som de själva säger.

Någon marknadsföring bortsett från att sälja grönsaker av prima kvalitet har de knappt. Därför kan Facebook, inte minst för att det är gratis, vara ett sätt att nå ut till nya och gamla kunder.

På familjens Facebooksida kan man följa livet på gården. Här finns fina bilder när familjen plockar färskpotatis, bilder när de fikar för att fira att årets plantor har kommit till växthuset och på den första lilla, lilla gurkan som sticker fram ur plantan.

På så vis bjuder de in oss som sitter vid tangentborden att titta bakom kulisserna där maten produceras.
– Det är jag och min syster som fotar och skriver, men det är hon som sköter vårt konto. Jag går ganska ofta in och tittar på vad folk gillar och skriver. Det folk tycker bäst om är bilder på små lamm och från växthuset. Ett recept på rödbetssallad är inte lika populärt, säger Per.

Han tycker inte att man ska överskatta dess betydelse men tror att Facebook kan göra skillnad. Inte minst när det gäller att informera kunderna om när och var deras produkter finns till salu.

Här kan de snabbt med bild och text berätta för sina över 900 ”kompisar” sådant som ”Nu säljer vi vår gurka på Ica Dala-Floda och Tempo i Björbo!” och få en massa gilla på det, men också frågor om när man kan köpa deras Kravmärkta gurka i Mora.
– Lägger vi ut bilder på våra märkta gurkor så vet folk också vad de ska leta efter. Det blir inte bara en annons utan här finns möjlighet till dialog.

Läs också:

  • Så fick Mikael och hans grannar stopp på inbrotten
  • Hon sprider kunskap om maten via Facebook
  • Relaterade artiklar

    Lands Nyhetsbrev

    Gör som 43 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

    Missa inga nyheter
    Gratis

    Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


    Läs fler artiklar från Land.se

    Till toppen