Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Land 11 oktober 2016

Så blir du av med ryggskottet – expertens 7 tips

Aj! Plötsligt hugger det till i ryggen. Du har fått ryggskott. Men oroa dig inte, det är sällan farligt. Det viktigaste är att du rör på dig. Här får du alla tipsen.

FOTO: Mostphotos

Ryggskott gör hiskeligt ont och dyker ofta upp när ryggen utsätts för en påfrestning. Till exempel vid ett lyft, en sidovridning eller då du sträcker dig efter något.

– Smärtan kan vara skärande, huggande eller molande. Det kan göra så ont att man nästan tror att ryggen ska gå av, säger Robin Wakeham, sjukgymnast inriktad på smärta i rygg, axlar och nacke.

Kan komma smygande

Ryggskott kan också komma smygande. Värken ökar gradvis och ryggen, särskilt den nedre delen, känns trött.

Smärtan kan stråla ut i skinkorna, låren eller längre ner i benen. Trots att det gör så ont är ryggskott sällan farligt och brukar gå över, eller i alla fall bli betydligt bättre, inom ett par veckor.

För det mesta har ryggskottet ingen enskild bakomliggande orsak.

En varningsklocka

Alla kan få ryggskott någon gång. Men om det återkommer ofta, se dem som en varningsklocka. Får man ryggskott två–tre gånger per år eller med jämna mellanrum kan de vara ett förstadium till något värre, som diskbråck.

Då ska man bege sig till en expert, poängterar sjukgymnasten Robin Wakeham.

Så blir du av med ryggskottet:

1. Rör på dig

Det är lätt att tro att kroppen läker bäst när den vilar men håller du dig i stillhet blir du lätt ännu stelare och besvären kan förvärras.

Rör hellre mycket på dig så att blodcirkulationen kommer i gång, det påverkar hela kroppen positivt. Promenader brukar hjälpa mot ryggont.

2. Undvik tunga lyft och vridning i sidled

Lyft eller bär inte tungt efter ett ryggskott. Lyfter du ändå, håll föremålet nära kroppen och böj på benen i stället för på ryggen. Undvik också att vrida ryggen i sidled.

När du sitter kan det vara skönt att ha ett stöd för svanken, till exempel en ihoprullad handduk eller kudde. Undvik att sitta i låga soffor och stolar. Det är i allmänhet bättre att stå eller ligga än att sitta.

3. Arbeta som vanligt

Trots att vissa arbeten kan öka risken för ryggbesvär är det viktigt att komma ihåg att ryggen mår bäst av att användas. Sjukskrivning är ingen bra behandling. Kan du arbeta ökar du dina chanser att snabbt bli bättre trots att du har ont. Det är bra att variera arbetsställningen och till exempel stå upp ibland om du oftast sitter.

4. Värme och kyla kan lindra

Värme i form av värmedyna, värmeflaska, en varm dusch eller bastu kan lindra värken. Ibland fungerar kyla bättre. Prova dig fram.

Kyl ryggen med en kylklamp eller en plastpåse med isbitar som lindas in i en frottéhandduk. Det finns också speciella kylpåsar att köpa i sportaffärer och på apotek.

5. Häng ut ryggen

Det kan kännas skönt för ryggen att hänga i en stång eller i en dörröppning med benen böjda och fötterna lätt vilande mot golvet.

6. Hitta en bra viloställning

Ligg på golvet med benen upplagda på en pall eller på några kuddar. Ibland kan det kännas bättre med en liten kudde under svanken.

Vill du hellre ligga på mage kan en kudde under magen avlasta ryggen. Du kan gärna ligga en stund tills värken släpper men sedan behöver du försöka komma upp igen.

7. Sov sött

Om sängen ska ha hård eller fjädrande botten är en smaksak, huvudsaken är att den känns skön att ligga i. Du kan lägga upp benen på några kuddar för att slappna av mer i ryggen.

Pröva också att använda lakan och nattdräkt av glatt material, till exempel siden eller satin. Då blir det lättare att vända sig i sängen vilket annars kan vara smärtsamt och påverka sömnen.

Har du svårt att ta dig upp ur sängen går det ofta lättare om du först rullar över på sidan och sedan svänger benen över sängkanten.

Till sist tar du dig upp genom att skjuta ifrån med händerna på huvudsidan.

Relaterade artiklar

Lands Nyhetsbrev

Gör som 49 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheter
Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.


Läs fler artiklar från Land.se

Till toppen