”Så gjorde vi dyrt kött till bästa affärsidén”
Med en stor dos envishet och förmåga att tänka utanför boxen tog Britt-Marie Stegs sitt företag från konkurshot till supersuccé. Nu ringer bönderna för att fråga hur man gör för att få vara med.
Britt-Marie Stegs har en envishet utöver det normala och en bra känsla för riktning. Hon leder ett expansivt köttföretag som går i bräschen för branschen. Hon har tidigare tagit emot Stora Matpriset 2014 och Hälsingestintan har dessutom satsat 50 miljoner kronor på ett mobilt slakteri som börjat rulla ut till gårdarna. Allt för att djuren inte ska behöva stressas under transporter och slakt.
Mindre stress för djuren
Hälsingestintan ska ingå i en förstudie, ledd av Bo Algers på SLU, där man ska fokusera på avlivning i hagar. Förhoppningen är att det ska bli en större studie inom hela EU.
Det är djuromsorg och produkttänk på samma gång – mindre stress ger godare kött.
Borde ha gått i konkurs
Men 50 miljoner är mycket i ett företag som för tiotalet år sedan borde gått i konkurs. Om företagsledaren hade varit som företagsledare brukar vara. Men det är hon ju inte. Britt-Marie tänker nytt och ger sig ut i debatten.
När andra köttbönder skrämdes av marknadsandelar som försvann, tittade hon på de som var kvar. I stället för att försöka konkurrera med billigt importerat nötkött, bestämde hon sig för att konkurrera med värden som premiumkött och bra djurhållning.
Djuren har fått gå ute
Köttet som hennes företag säljer kommer från djur som fått gå ute och beta i helst två säsonger. Dessutom låter man hängmöra allt kött i minst sju dygn.
Nu är tanken att man ska avliva alla 6 500 djur hemma på sina gårdar, i trygghet med bonden intill.
– Det roligaste av allt just nu är när bönderna ringer oss och frågar ”hur ska vi göra för att ni ska vilja köpa vårt kött”, säger Anna Stegs, dotter till Britt-Marie och tillika presschef hos Hälsingestintan.
Så lyckades Hälsingestintan
Vad har varit avgörande för framgången? Här är Britt-Maries tankar om vad de gjorde rätt:
1. Tänk varumärke. Att vara noga med VAD varumärket står för. När det väl är satt måste det genomsyra allt vi gör. Ett exempel: om ett mervärde är äkta ursprung med dokumenterad spårbarhet och hög köttkvalitet, så måste köttet hålla den nivån. Alltid.
2. Gemensamma mål. Magkänslan har varit och är viktig. På Hälsingestintan sätter vi visioner och mål. När det väl är gjort handlar det om målstyrning, i alla led. Medarbetarna är engagerade och vi vill alla åt samma håll. Det är helt avgörande.
3. Var stolt. Vi säljer premiumprodukter. Inte lågpris som ska kunna mäta sig med billig import. Det handlar om en stolthet för det vi gör och en fast övertygelse om att det är rätt. Hälsingestintan växlar upp mervärdet i svensk djuruppfödning. Med vårt mobila slakteri kommer dessa mervärden lyfta ännu högre, till gagn för såväl uppfödare som konsumenter.
4. Våga nytt. Att vara marknadsledande som vi är i dag kräver ett stort mått av innovation och förmågan att tänka utanför boxen.